دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

«نبض بازار» در دستان شما

رضا باقرزاده در- 2012-10-01 14:18

نبض بازار

نوسنات قیمت همیشگی بازار باعث می شود مصرف کنندگان برای اطلاع از قیمت اجناس مورد نظر خود، با مشکلاتی مواجه شوند. شاید به روزترین رسانه برای اطلاع از قیمت کالاهای مختلف، اینترنت باشد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ها و منابع اینترنتی مختلف، از آخرین قیمت کالاها و گجت های مختلف آگاه شوید و برای خرید خود تصمیم گیری کنید. اما چه گزینه ای می‌تواند از کامپیوتر و لپ تاپ، برای چک کردن قیمت ها در دسترس تر باشد؟ 

«نبض بازار» یک اپلیکیشن موبایل است که به شما اجازه می‌دهد تا هرگاه اراده کنید، با اتصال به اینترنت، از آخرین قیمت های بازار آگاه شوید. این برنامه با یک ایده ساده، اما کاربردی، کلیه منابع اینترنتی فارسی را یک جا گردآوری کرده و قیمت محصول مورد نظر شما را از آن ها جمع آوری می کند. در صفحه اول این اپلیکیشن شما می‌توانید کالای مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در حال حاضر این برنامه قیمت محصولاتی مانند موبایل، دوربین، لپ تاپ، تبلت و خودرو را ارائه می‌کند. 

پس از انتخاب شاخه مورد نظر، باید شرکت سازنده آن محصول را نیز انتخاب نمایید. در مرحله بعدی کلیه محصولات آن شرکت به همراه قیمت آن‌ها به نمایش در خواهند آمد. «نبض بازار» همچنین این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا از بین منابع موجود، هر یک را که مد نظر داشتند، برای استعلام قیمت انتخاب نمایند. 

خوشبختانه این اپلیکیشن از رابط کاربری مناسبی بهره می‌برد که کار کردن با آن را برای مخاطبانش لذت بخش می‌کند. یکی از قسمت های دوست داشتنی این برنامه، امکان به اشتراک گذاری قیمت ها از طریق پیامک است. شما می‌توانید کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید و مدل آن را به همراه قیمتش، برای دوستان خود پیامک کنید. نمایش آفلاین اطلاعات نیز یکی دیگر از موارد مثبتی است که در این اپلیکیشن دیده می‌شود. از ایراداتی که می‌توان به این برنامه وارد دانست، کمبود فیلترهایی است که برای گلچین کردن کالاها، می‌توانستند مفید واقع شوند. همچنین نبود قسمت جستجو در این اپلیکیشن نیز تا حدی آزار دهنده است. 

شما می‌توانید این برنامه رایگان را برای سیستم عامل اندروید از کافه بازار دانلود نمایید و همیشه نبض بازار را در دستان خود داشته باشید.ش

آیا گلکسی نوت 7 اینچی در راه است؟

رضا باقرزاده در- 2012-10-01 14:15

گویا بازار تبلت‌های 7 اینچی آنقدر جذاب است که سامسونگ قصد دارد مدل 7 اینچی از خانواده گلکسی نوت را هم معرفی کند تا به این صورت شکاف بین گلکسی نوت 2 (5.5 اینچی) و گلکسی تب 10.1 اینچی پر شود. 

جدول بالا که از سرویس DLNA certification به بیرون درز کرده محصولی از سامسونگ با کد GT-N5100 (کد مختص خانواده نوت) را نشان می‌دهد. تبلتی که می‌تواند نمایشگری 7 یا 7.7 اینچی داشته باشد، از پردازشگری مشابه گلکسی اس 3 یا گلکسی نوت 2 بهره ببرد، و البته روی قلم S Pen با ویژگی‌های جادویی‌اش هم مانور بدهد. 

موفقیت فبلت گلکسی نوت هرگز توسط تبلت 10.1 اینچی این خانواده تکرار نشد ولی با توجه به اقبال عمومی به تبلت‌های کوچک و سبک 7 اینچی که همه شرکت‌ها را به تکاپوی جدی واداشته، هیچ بعید نیست که سامسونگ بتواند با قرار دادن نمایشگر با کیفیت از نوع sAMOLED، پردازنده قوی، و همچنین برچسب قیمت مناسب روی چنین محصولی، آن را هم پای گلکسی نوت 2 به پرواز در آورد. 

حالا که گوگل و ایسوس فروش نکسوس 7 را از 500 هزار (در ماه اول) به 1 میلیون (در ماه اخیر) رسانده‌اند و موجودی انبار آیپد مینی هم در 3 روز ته کشیده، باید منتظر ماند و دید که غول کره‌ای چه برگ برنده‌ای در این بازار رو می‌کند. شاید سامسونگ برای فصل تعطیلات آخر سال میلادی، این رقیب جدید را به بازار بفرستد. شاید هم تا اوایل سال آینده صبر کند. نظر شما در باره چنین محصولی چیست؟

ادامه مطلب ...

اینتل در حال کار بر روی پردازنده 48 هسته‌ای برای تبلت و تلفن

رضا باقرزاده در- 2012-10-01 14:11

هم اکنون که شما این مطلب را می‌خوانید، پژوهشگران اینتل در حال توسعه یک چیپ پردازشی 48 هسته‌ای هستند که می‌تواند قابلیت‌های یک کامپیوتر شخصی را در دستان کاربران قرار دهد. این محققین در شهر بارسلونای اسپانیا مشغول یافتن راه‌هایی برای استفاده و مدیریت هسته‌های پردازشی متعدد بر روی دستگاه‌های موبایل هستند و انتظار دارند تا 5 یا 10 سال آینده چنین چیپ‌هایی را آماده عرضه کنند. 

تلفن‌ها و تبلت‌های امروزی 2 یا 4 هسته پردازشی دارند. پردازنده Atom ساخت اینتل نیز 1 هسته دارد. ولی اینتل می‌گوید که با اضافه کردن هسته‌های بیشتر، هر دستگاه موبایل قادر خواهد بود وظایف مختلف را بین هسته‌های متعدد پردازشی توزیع کند که عملکرد کلی را سریع‌تر و مصرف انرژی را کمتر خواهد کرد. 

برای مثال، یک هسته می‌تواند مشغول کدگشایی از یک ایمیل دریافتی باشد و همزمان هسته دیگر یک اپلیکیشن را اجرا کند. یا اینکه برخی هسته‌ها برای ارائه عملکرد بهتر، در فرکانس‌ها و سرعت‌های بالاتر کار کنند و همزمان سایر هسته‌ها وظایف ابتدایی پلتفرم را در سرعت‌های پایین‌تر پردازش کنند و به این شکل، عمر باتری دستگاه افزایش پیدا کند. 

توزیع وظایف بین هسته‌های مختلف موضوع جدیدی نیست. اخیراً انویدیا این کار را در چیپ موبایل خود با نام تگرا 3 پیاده کرده. این پردازنده 4 هسته اصلی دارد و در کنار آنها 1 هسته صعیف دیگر هست که نیروی پردازشی بالایی مصرف نمی‌کند و تنها برای عملیات‌های سبک به کمک می‌آید. با این حال اختلاف عملکرد 48 هسته با 5 بسیار زیاد خواهد بود و تصور اینکه چه کارهایی می‌توان با آن انجام داد، سخت است. و البته نوشتن آدرس‌های نرم‌افزاری برای این تعداد هسته پردازشی نیز کار آسانی نیست. 

اما وجود این چیپ پردازشی می‌تواند منجر به جایگزینی واقعی کامپیوترها توسط دستگاه‌های موبایل شود. چنین دستگاه‌هایی با پردازشگر 48 هسته‌ای و حافظه‌های بالا (که حتماً‌ تا آن موقع از راه خواهند رسید) می‌تواند کل برنامه‌ها و محتواهای یک کاربر را در خود جای دهد و در عین حال هر موقع که لازم بود، می‌توان برای نمایش محتوا دستگاه موبایل را به یک نمایشگر بزرگتر متصل کرد. 

ضمن اینکه تا 5 یا 10 سال آینده، تکنولوژی‌هایی نظیر بینایی کامپیوتری، تشخیص گفتار و واقعیت افزوده نیز به سطوح بالاتری سوق می‌یابند و بنابراین نیاز به توان پردازشی بالا برای اجرای بی مشکل آنها، وجود پردازشگرهای 48 هسته‌ای را لازم می‌کند. 

مدیر ارشد بخش تکنولوژی در اینتل، آقای جاستین رَتنر می‌گوید: «من فکر می‌کنم که گرایش به رابط‌های کاربری طبیعی‌تر برای برقراری ارتباط انسانی با کامپیوترها در آینده، عامل اصلی تعیین سطح نیازهای پردازشی خواهد بود. داشتن تعداد زیادی هسته پردازشی برای ارائه سطوح بالای توان پردازشی در عین بهینه‌سازی مصرف انرژی، راه درست برای ارائه یک چنین عملکرد پردازشی سطح بالایی است.» 

اینتل روی ‌آینده سرمایه‌گذاری کرده. آینده‌ای که در آن تلفن‌های هوشمند می‌توانند نقش کامپیوترهای اصلی ما را ایفا کنند و با آن کمتر از 10 سال فاصله داریم.

ادامه مطلب ...

پنج قابلیت برتر ویندوز فون 8

رضا باقرزاده در- 2012-10-01 00:18

خبرنگاران حاضر در مراسم معرفی ویندوز فون 8 مایکروسافت کم کم بررسی اسمارت فون های HTC 8X اهدایی را تمام می کنند و داستان طولانی کوتاه می شود: یک تلفن هرشمند دوست داشتنی. ویندوز فون 8 یک ارتقاء قدرتمند و مطمئن از ویندوز فون 7.5 است که امکانات جدید فراوان و مهیجی را فراهم آورده است. سایت technobuffalo اعتقاد دارد برخی از این قابلیت ها آن قدر جذاب هستند که نه تنها طرفداران ویندوز فون، که حتی دوست داران دیگر پلتفرم ها هم عاشق آن خواهند شد. 

در ادامه مطلب با ما باشید تا با پنج قابلیت ویندوز فون 8 که چنین مورد توجه technobuffalo قرار گرفته، بیشتر آشنا شویم.

ادامه مطلب ...

سقوط ارزش سهام اپل به زیر ۶۰۰ دلار

رضا باقرزاده در- 2012-10-01 00:15

آی پد مینی اپل با واکنش های مثبت و منفی مختلفی مواجه شده است و همین موضوع سبب شده که ارزش سهام اپل روندی نزولی پیدا کند. امروز سهام اپل به زیر ۶۰۰ دلار رسید و با نرخ ۵۹۵ دلار برای هر سهم (در لحظه نوشتن این مطلب) معامله شد. این در حالی است که درست بعد از معرفی آیفون ۵ سهام اپل به ۷۰۵ دلار رسیده بود. اما انگار معرفی آی پد مینی تاثیر مثبتی روی رشد سهام این شرکت نداشته است. با این حساب سهام اپل بعد از معرفی آیفون ۵ بیش از ۱۵ درصد سقوط کرده است.

ادامه مطلب ...

فروش ماهیانه یک میلیون نکسوس 7 و رشد سود ایسوس

رضا باقرزاده در- 2012-10-01 00:12

ایسوس اعلام کرد که اکنون میزان فروش تبلت نکسوس 7 که با همکاری گوگل تولید می شود، به یک میلیون دستگاه در ماه رسیده است. مدیرمالی این شرکت می گوید: «در شروع این میزان تقریبا ۵۰۰ هزار دستگاه بود، سپس به ۶۰۰ و ۷۰۰ هزار رسید. و در ماه گذشته میلادی تقریبا به یک میلیون رسیدیم.» 

با توجه به اینکه گوگل مدل های جدیدی از این تبلت را معرفی کرده است، انتظار می رود این فروش ادامه یافته و رشد کند. روز دوشنبه گوگل اعلام کرد که نسخه ۳۲ گیگابایتی نکسوس 7 و همچنین مدل 3G آن که توسط بیش از ۲۰۰ اپراتور موبایل در دنیا پشتیبانی می شود، به زودی عرضه می گردند. گوگل در سکوت و با جدیت فراوان در حال گسترش بازار تبلت های خود در اروپا و آسیا است. 

ایسوس روز سه شنبه گزارش مالی فصل سوم خود را منتشر کرد که نشان از سود 229.1 میلیون دلاری این شرکت داشت. یعنی رشد ۴۳ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته. ایسوس انتظار دارد که در فصل بعدی 2.6 میلیون تبلت و در سال آینده بیش از ۱۰ میلیون تبلت نکسوس 7 بفروشد. 

با توجه به زیاد شدن رقبای دنیای تبلت های ۷ اینچی و ورود آیپد مینی به بازار، پیش بینی تان در خصوص برنامه بلندپروازانه ایسوس و گوگل چیست؟ آیا ایسوس می تواند فروش ماهیانه یک میلیون نکسوس 7 را تثبیت نموده و برای مدتی به آن ادامه دهد؟

ادامه مطلب ...

آغاز به کار سوپرکامپیوتر تیتان برای پژوهش های علمی آزاد

رضا باقرزاده در- 2012-10-31 19:13

حتما سوپر کامپیوتر جاگوار را از مطلب معرفی ۲۵ کامپیوتر جاگیر تاریخ تکنولوژی به خاطر دارید! اکنون این غول پردازشگر با مجهز شدن به تعداد فراوانی GPU انویدیا و پردازنده مرکزی AMD خود را در گروه دوتایی سریع ترین کامپیوترهای دنیا جای داده است. البته از این پس این سوپر کامپیوتر را با نام Titan به خاطر خواهیم سپرد. تیتان اکنون می تواند تا ۲۰۰۰۰ تریلیون عملیات ریاضی را در یک ثانیه محاسبه کند. یعنی سرعت این ابرکامپیوتر ۲۰ پتافلاپ است. 

از این پس شاید با کمک این اَبَرکامپیوتر وزارت انرژی ایالات متحده، پیش بینی های هواشناسی (همانند طوفانی که گوگل را معطل کرد)، بسیار دقیق و درست تر به انجام برسند. البته این وزارتخانه هدف خود از ارتقاء جاگوار به تیتان را بیشتر کمک به توسعه Open researchاعلام کرده است. اوپن ریسرچ یا پژوهش های آزاد، تحقیقات علمی هستند که با روحیه ای برگرفته از جنبش نرم افزارهای بازمتن و آزاد، نتایج کارهای خود را به صورت عمومی و با تمام جزئیات منتشر می کنند. 

این کامپیوتر اکنون در ایالت تنسی توسط آزمایشگاه ملی Oak Ridge اداره می شود که بخشی از شبکه آزمایشگاه های تحقیقاتی وزارت انرژی است. از این پس محققان دانشگاهی، لابراتوارهای دولتی و صنایع مختلف می توانند از تیتان استفاده کنند. البته بیشتر تمرکز حمایتی این آزمایشگاه بر طرح های مطالعاتی تغییرات آب و هوایی یا سوخت های جایگزین است. 

Steve Scott مدیر تکنولوژی بخش تسریع محاسبات GPU انویدیا می گوید: «چرا مراقبت از چنین کامپیوترهای بزرگی اهمیت دارد؟ زیرا جوامع امروزی با مشکلات واقعا بزرگی دست به گریبان هستند: مشکلاتی در بخش بهداشت، مسایل زیادی درباره بیماری ها و مشکلات جمعیت سالخورده. انرژی یک مشکل عظیم است که جهان امروز با آن دست به گریبان است... و به شکل فزاینده ای از کامپیوترهای قدرتمند برای حل این مشکلات استفاده می شود» 

تنها در ماه اول افتتاح تیتان، وزارت انرژی بیش از 4.7 میلیارد ساعت محاسبات فوق سریع را برای Oak Ridge و دیگر مراکز تحت مدیریتش جهت دانش و پروژه های مهندسی با "پتانسیل بالا برای سرعت بخشیدن به اکتشاف و اختراع" انجام داده است. این کارها تحت برنامه INCITE وزارت انرژی انجام شده اند. 

تیتان ۱۰ برابر قدرتمند تر از سیستم قبلی Oak Ridge است که جاگوار نام داشت و ۵ برابر مصرف انرژی کمتری از آن دارد. Oak Ridge می گوید که استفاده از CPU و GPU های ادغام شده باعث شده تیتان در همان فضای فیزیکی که جاگوار اشغال کرده بود، جای گیرد. و به شکل قابل توجهی تنها ۹ مگاوات الکتریسیته مصرف کند. در حالی که جاگوار ۷ مگاوات مصرف داشت. 

اگر این آزمایشگاه اقدام به ارتقاء جاگوار با همان سیستم قبلی می نمود، برای دست یابی به قدرت تیتان، به فضایی چهار برابر بیشتر از ساختمان فعلی تیتان نیاز داشت و مصرف برق آن هم بالغ بر ۳۰ مگاوات می شد.


جاگوار در اواخر سال ۲۰۰۹ توانست عنوان قوی ترین سوپر کامپیوتر دنیا را از آن خود کند. و البته تنها یک سال این عنوان را در اختیار داشت و پس از ان DOE متعلق به Sequoia system با کارایی 16.32 پتافلاپ به عنوان قویترین سوپر کامپیوتر جهان انتخاب شد. این سیستم از چیپ های شرکت IBM بهره می برد و به طور اختصاصی برای پروژه ها و تحقیقات طبقه بندی شده سازمان دفاع ملی استفاده می شود. 

اسکات از انویدیا می گوید با انتشار لیست سوپرکامپیوترهای قدرتمند در ماه آینده، دوباره تیتان می تواند رتبه اول لیست را از آن خود کند. 

تیتان شامل 18688 گره است که هر کدام از آنها یک پردازنده ۱۶ هسته ای AMD Opteron و یک واحد پردازنده گرافیک Tesla انویدیا بر پایه معماری کپلر دارند. این سوپر کامپیوتر همچنین دارای ۷۰۰ ترابایت حافظه است. 

بیل بلیک، مدیر تکنولوژی Cray می گوید صنعت کامپیوتر اکنون در نقطه عطفی قرار دارد که واحدهای پردازنده گرافیک یا GPU تبدیل به بخشی ضروری برای دستیابی به کارایی بسیار بالا در سوپر کامپیوترها می شوند. مطمئنا واحدهای GPU استفاده شده در این سوپر کامپیوتر به درد بازی و گیم های شما نخورند، اما انویدیا می گوید در آینده تجربه های کسب شده از ساخت این ابرکامپیوتر را در کارت های گرافیک خانگی هم به کار خواهد گرفت.

شنیده ها: تلفن هوشمند اندرویدی سامسونگ Premier I9260 گلکسی

رضا باقرزاده در- 2012-10-31 19:10

مثل اینکه بالاخره تلفن هوشمند جدید سامسونگ، Premier I9260 هم سر از اینترنت درآورد و این شرکت را مجبور به تایید مشخصات و برخی اطلاعات کرد. عکس های منتظر شده از پریمیر نشان از یک اسمارت فون با طراحی گلکسی اس 3 دارد که قرار است به زودی عرضه شود. این موبایل هوشمند که از شبکه LTE پشتیبانی می کند، قرار است طی ماه آینده از اوکراین حرکت خود را آغاز کند. 

سامسونگ پریمیر آی ۹۲۶۰ از یک صفحه نمایش 4.65 اینچی AMOLED با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل بهره می برد. درون آن هم می توانید یک پردازنده دو هسته ای 1.5 گیگاهرتزی TI OMAP 4470 ببینید. یک گیگابایت رم و ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی هم شما را همراهی خواهند کرد. یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در عقب و یک 1.9 مگاپیکسلی در جلو، پشتیبانی از LTE و باتری ۲۱۰۰ میلی آمپر ساعتی از دیگر مشخصات این محصول جدید سامسونگ هستند. 

همچنین در پریمیر قرار است برخی قابلیت های نرم افزاری را ببینیم، که قبل از این تنها مختص به گلکسی اس سوم بودند. امکاناتی مانند Best Photo و Smart Stay و Direct Call و Pop-Up Play و S Voice و S Beam از این دسته اند. سیستم عامل این ابزار هم قرار است اندروید جیلی بیلی باشد. از امکانات ارتباطی آن می توان به وای فای HT40 و 802.11a/b/g/n به همراه بلوتوث 4.0 اشاره کرد. مکان یابی در این اسمارت فون با کمک A-GPS و GLONASS صورت می گیرد. 

پریمیر قرار است برای اولین بار از ماه دسامبر (آذر ماه) در اوکراین عرضه شود. البته هنوز اطلاعی از قیمت و زمان عرضه جهانی آن در دست نیست. هرچند شایعات از عرضه آن با قیمتی معادل ۶۸۰ دلار آمریکا در اوکراین خبر می دهند.

ادامه مطلب ...