دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

نقشه راه انویدیا برای چیپ های تگرا و گرافیک های آینده

رضا نیک نژاد در - 2013-03-20 16:24

شب گذشته کنفرانس انویدیا برای تشریح نقشه راه این شرکت در دو بخش چیپ های مجتمع تگرا و گرافیک های انویدیا برگزار شد. 

ابتدا نگاهی می اندازیم به نقشه راه انویدیا برای آینده چیپ های مجتمع برای موبایل. بعد از تگرا 4 نوبت به چیپ Logan (تگرا 5) خواهد رسید که اولین چیپ مجتمع انویدیا با برخورداری از CUDA (پلتفرم رایانش موازی ساخته شده توسط انویدیا برای واحدهای پردازش گرافیکی این شرکت) است. 

Logan که از یک GPU مبتنی بر معماری کپلر برخوردار است، از CUDA 5 و OpenGL 4.3 پشتیبانی می کند. هنوز هیچ جزئیاتی درباره بخش پردازش مرکزی آن اعلام نشده ولی گفته می شود که نمونه های اولیه آن در سال 2012 به نمایش در خواهد آمد و از اوایل 2014 آن را در دستگاه های مصرفی خواهیم دید (به نظر می رسد انویدیا به دنبال جبران تاخیر در عرضه به موقع تگرا 4 است.) گفته شده که این چیپ نسبت به نسل دوم تگرا، 100 برابر قوی تر است. 

بعد از Logan نوبت به چیپ مجتمع Parker می رسد که شامل CPU با اسم رمز Denver و GPU با اسم رمز Maxwell خواهد بود. این چیپ جدید 64 بیتی است و از ترانزیستورهای سه بعدی FinFET که احتمالا TSMC آنها را تامین خواهد کرد، استفاده می کند. اطلاعات درباره چیپ Parker بسیار کم هستند چرا که هنوز تا عرضه آن 2 سال زمان باقی است. 

GPURoadmap_575px.jpg

اما گرافیک جدید انویدیا که بعد از Maxwell از راه خواهد رسید Volta نام دارد که بهبود عملکرد گرافیکی در کنار پهنای باند بسیار زیاد را در اختیار قرار می دهد. این مورد دوم با قرار دادن DRAM بر روی GPU صورت می گیرد که بین آنها یک لایه سیلیکون قرار دارد. با ایجاد یک منفذ در داخل لایه سیلیکونی و اتصال لایه ها به یکدیگر، انتقال کامل داده های یک دیسک بلو-ری در تنها یک پنجاهم ثانیه میسر می شود. 

Volta_575px.jpg

به نظر می رسد نسل بعدی گرافیک های انویدیا حسابی بازی خورها را راضی خواهد کرد. 

آیا نیکون دوربین نکسوس 5 را می سازد؟

رضا باقرزاده در - 2013-03-20 16:22

این روزها شایعات پشت سر نکسوس 5 زیاد شده و حالا جدیدترین آنها ادعا می کند که دوربین تلفن جدید گوگلی با همکاری نیکون ساخته می شود. 

سایت PhoneArena ادعا می کند از طریق یک منبع مطلع شده که دوربین این تلفن توسط شرکت ژاپنی نیکون ساخته می شود و تعدادی فناوری جدید به دنیای موبایل های هوشمند وارد خواهد کرد. 

گفته شده سنسور دوربین هم سنسوری جدید و چند لایه است که کیفیتی متفاوت و خارق العاده در اختیار شما قرار خواهد داد. پیش از این هم یکی از کارمندان گوگل اشاره کرده بود که نکسوس بعدی با دوربینی عالی ارایه خواهد شد. 

در کنار آنها تاکید شده نکسوس 5 تلفنی با نمایشگر 5 اینچی و تمام اچ دی خواهد بود به همراه ۲ گیگابایت رم و باتری 3140mAh. 

شما فکر می کنید نیکون واقعا وارد دنیای ساخت دوربین برای تلفن های هوشمند شده؟ فکر می کنید ورود این غول عکاسی به تلفن های هوشمند چقدر کیفیت عکاسی را بهبود می بخشد؟

مدیر ارشد فناوری ادوبی به اپل می رود

امین باقرزاده در - 2013-03-20 16:20

کوین لینچ در حال مهاجرت از شرکت ادوبی به سوی اپل است. او تا به حال مدیر ارشد فناوری ادوبی بوده و حالا مشخص شده که از هفته دیگر در اپل مشغول به کار خواهد شد. 

جالب اینجا است که آقای لینچ جزو طرفداران اپل به حساب نمی آید و حتی در سخنرانی اش در Web 2.0 Expo در سال ۲۰۱۰ بر علیه اپل هم صحبت کرده است. (در دفاع از فلش) 

اپل تایید کرده که کوین لینچ به این شرکت می پیوندند و گفته او به عنوان یکی از معاونین فناوری این شرکت مشغول به کار خواهد شد. 

از طرف دیگر ادوبی هم رفتن او را تایید کرده و گفته فردی را به جای او منصوب نخواهد کرد و مسوولیت توسعه فناوری این شرکت زیر مجموعه بخش تجاری و مدیرعامل خواهد بود. 

شاید بتوانیم واکنش ادوبی را اینگونه تفسیر کنیم که از رفتن کوین لینچ دلخور شده و گفته رفتن او جای خالی به وجود نمی آورد که بخواهیم پر کنیم. 

اپل و ادوبی رقیب مستقیم یکدیگر به شمار نمی آیند اما طی سال های گذشته رابطه ای سرد و گرم را تجربه کرده اند. بلند کردن شمشیر توسط اپل برای کشتن فلش ادوبی یکی از نقاط جدی برخورد این دو شرکت بود و حالا این جابجایی هم ممکن است آتش بین این دو را شعله ور کند.

ارایه iOS 6.1.3 و رفع نقایص امنیتی

رضا باقرزاده در - 2013-03-20 16:17

تنها یک ماه از ارایه iOS 6.1.2 گذشته اما دقایقی قبل اپل آپدیت 6.1.3 را برای سیستم عامل آی او اس ارایه کرد. دلیل اصلی این به روز رسانی، کشف یک نقص امنیتی در این سیستم عامل بود که سبب می شود بتوان از صفحه قفل سیستم عامل عبور کرد. در کنار آن گفته شده برای اپلیکیشن نقشه هم به روزسانی هایی اضافه شده و تعدادی دیگر از مشکلات امنیتی هم رفع گردیده است. برای نصب این آپدیت کافی است دستگاه تان را به آیتیونز متصل کنید یا به منوی Setting بروید. اگر همچنان به روز رسانی را نمی بینید، چند ساعت صبر کنید تا ظاهر شود.

عیدتان مبارک.

تیم برخط در روز قبل عید نوروز

یک تحلیلگر: آیفون 5S (در واقع iOS 7) یک ویژگی برجسته نرم افزاری

رضا باقرزاده در - 2013-03-19 13:12

اچ تی سی، سونی و سامسونگ اسب های برنده خود را به میدان فرستاده اند و تا دو ماه دیگر کنفرانس Google I/O نیز احتمالا میزبان تک شاخ تیز روی گوگل/موتورولا خواهد بود. بنابراین حالا زمان خوبی است که تحلیلگران به سراغ اپل بروند. 

جدیدترین خبر نه مربوط به آیفون 5S بلکه در اصل مربوط به نسخه بعدی iOS است و به نظر می رسد نگاه های خیره همه به اپل برای رو کردن ویژگی های نرم افزاری جدید، با ناامیدی روبرو نشود زیرا احتمالا یک ویژگی برجسته و کُشنده برای رقبا در کار خواهد بود. 

خانم کتی هوبرتی از بنگاه خدمات مالی مورگن استنلی که این خبر را داده، می تواند منبع نسبتاً موثقی باشد زیرا او اخیرا با پیتر اوپنهایمر (مدیر ارشد مالی اپل) دیدار داشته و حدس بزنید چه؟ او می گوید: «اپل امسال "با یک ویژگی برجسته که سیل مصرف کنندگان را به سمت iOS جاری خواهد کرد" همه را غافلگیر می کند.» 

او می گوید این ویژگی جدید همزمان با معرفی و عرضه آیفون 5S رونمایی خواهد شد ولی در عین حال، با گفتن اینکه این ویژگی «به تمام آن 500 میلیون کاربر اپل» ارزش افزوده ای را ارائه می کند، برای ما روشن ساخته که این قطعاً یک ویژگی نرم افزاری است. 

با در نظر داشتن اینکه نسخه های S آیفون با تغییرات ظاهری همراه نیستند، اپل می تواند تمرکز بیشتری بر عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری بگذارد و بنابراین، احتمال نرم افزاری بودن این ویژگی جدید بالا است. 

ما هم مثل شما منتظر هستیم تا ببینیم این "ویژگی برجسته" چه خواهد بود زیرا به کار بردن واژه "برجسته" از طرف یک تحلیلگر به معنای آن است که چیزی بسیار گیراتر و برجسته تر از آنچه در سال گذشته از اپل دیده بودیم، در کار است. 

البته که تغییرات ظاهری در رابط کاربری iOS هم از طرف همه با آغوش باز پذیرفته می شوند ولی مسلماً چنین تغییری به تنهایی یک "ویژگی برجسته" نیست. پیش تر برای شما نوشتیم که بهبودهای حداقلی به جای خود خوب هستند، ولی هزار هزار از آنها هم نمی تواند جای یک ویژگی برجسته را بگیرد. آیا واقعا یک ویژگی برجسته برای iOS در راه است؟ 

تست گیک بنچ 2 برای گلکسی اس 4 در مقابل دیگر بزرگان بازار

رضا باقرزاده در - 2013-03-19 13:09

شما حتما با تست Geekbench 2 آشنا هستید. یک بنچمارک مربوط به تعیین قدرت پردازشی دستگاه های موبایل که امتیاز بالاتر در آن، بهتر است. 

اگر به چارت بالا نگاه کنید، گلکسی S 4 با پردازنده 4 هسته ای اسنپدرگون 600 که فرکانس آن روی 1.9 گیگاهرتز تنظیم شده، توانسته نتیجه بسیار خوبی کسب کند. اما در اینجا سوالات جالبی به وجود می آید که به طرح شان می پردازیم. 

- واضح است که از ماه آینده و با آمدن گلکسی S4 به بازار، لقب سریع ترین تلفن از آن این محصول خواهد بود. اما در حالی که منتظر هستیم تا بنچمارک مربوط به مدل جهانی به چیپ پردازشی اگزینوس 5 اکتا هم بیرون بیاید، این پرسش مطرح می شود که آیا سامسونگ توانسته موارد مربوط به مصرف انرژی و گرم شدن چیپ را به خوبی تحت کنترل در آورد یا خیر؟ اینها مشکلاتی هستند که گاه با آمدن پردازنده های سریع تر، به وجود آمده اند. 

- گلکسی S4 دو برابر سریع تر از گلکسی S3 است. البته انتظار نداشته باشید که این را به وضوح در عملکرد تلفن ببینید. با توجه به اینکه گلکسی S3 کمتر از یک سال سن دارد، این دستاورد قابل تحسینی است. 

- گلکسی S4 از آیفون 5 هم دو برابر سریع تر است. اپل به صورت چشمگیری عملکرد چیپ های خود را بهبود بخشیده. از آیفون 4S تا آیفون 5، شاهد رشدی به میزان 2.5 برابر بودیم. آیا اپل هم می تواند با همین نرخ رشد، آیفون بعدی را عرضه کند؟ 

- گلکسی S4 از بلکبری Z10 هم دو برابر بهتر است. با این حال، بر خلاف گلکسی S3 و آیفون 5، بلکبری Z10 در همین سال میلادی معرفی شده. آیا شرکت بلکبری دیر یا زود به فکر بهبود پردازنده این دستگاه خواهد افتاد؟ 

- هنوز نمی دانیم تست گلکسی S4 با پردازنده اگزینوس 5 اکتا چه طور از کار در خواهد آمد. ولی با توجه به سابقه قبلی که از گلکسی S3 در دست داریم، انتظار می رود نتایج تقریباً نزدیک به هم باشند. 

- هم HTC One و هم گلکسی S4 دارای پردازنده اسنپدرگون 600 هستند ولی One در فرکانس پایین تری کار می کند (1.7 در مقابل 1.9 گیگاهرتز) و همچنین اندروید آن قدیمی تر است (اندروید 4.1.2 در مقابل 4.2.2)، بنابراین عملکرد One با ارائه آپدیت به اندروید 4.2.2 کمی بهتر خواهد شد. هر چند فرکانس پردازنده آن به خاطر مدیریت مصرف باتری همچنان پایین تر خواهد بود. ولی گلکسی S4 به خاطر باتری بزرگتر، در این زمینه مشکلی ندارد. 

امتیاز آیفون اول در Geekbench برابر با 130 بود و حالا 6 سال بعد، گلکسی S4 رکورد جدید 3163 را ثبت کرده. به کجا چنین شتابان؟ شما از این پیشرفت های چشمگیر، شگفت زده نشده اید؟ 

ساعت اتمی چگونه کار می کند؟

امین باقرزاده در - 2013-03-19 13:08

وقتی که برق می رود و دوباره می آید، یا اینکه باتری ساعت تان تمام شده و آن را عوض می کنید، از کجا می دانید که ساعت تان را روی چه زمانی تنظیم کنید؟ اصلا از کجا می دانید که گذر زمان چگونه بوده است؟ یا اینکه چگونه می توان گذر دقیق زمان را بدون اشتباه اندازه گرفت؟ در حالی که ساعت های ما مرتبا عقب مانده یا جلو می روند؟ اصلا چطور می توانیم این طور دقیق برای تحویل سال به ساعت مان اعتماد کنیم؟! :) 


در ایالات متحده زمان استاندارد بر اساس ساعت مرجع رصدخانه نیروی دریایی (USNO) که مرجع رسمی زمان برای وزارت دفاع است، تنظیم می شود. و تاثیر این مکانیسم در تمامی ساعت های مچی، زنگ دار، کامپیوترها، منشی های تلفنی خودکار و برنامه های زمان بندی این کشور قابل مشاهده است. 

و به همین ترتیب در تمام دنیا ساعت های مرجع این چنینی برای تنظیم زمان وجود دارند. اما این ساعت ها چقدر دقیق اند و از چه نوعی هستند که این گونه با اعتماد کامل تمام محاسبات زمان دنیا را بر دوش آنها گذارده اند؟ 

جواب کوتاه «ساعت اتمی» است و برای جواب کامل هم پیشنهاد می کنم در ادامه مطلب با برخط همراه باشید.

ادامه مطلب ...