دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

اثر اینتل: کاربران لپتاپ های مجهز به هاسول٬ و استفاده کمتر از تبلت

رضا باقرزاده - یک شنبه 9 تیر ۱۳۹۲ - 17:13

بیراهه نرویم، البته که شرکت های مختلف با بهینه سازی سخت افزاری و نرم افزاری لپتاپ های خود٬ عمر باتری محصولات را افزایش می دهند٬ ولی امسال داستان طول عمر باتری فقط حاصل کار برندهای لپتاپ نیست، یک نام مهم را این وسط باید در ذهن داشت و آن اینتل است٬ -و البته نام دومی هم هست: هاسول.


مکبوک ایر ۲۰۱۳ به بازار آمده و همه از عمر باتری ۱۲ ساعته آن می گویند، به زودی سایر برندها هم اولترابوک ها و نوت بوک های مجهز به هاسول خود را روانه بازار خواهند کرد و تقریبا نتایج مشابهی به دست خواهد آمد. حال پرسش این است: چنین پیشرفت بزرگی چه تاثیری روی کاربران می گذارد؟


جواب این پرسش را می شود پیشاپیش از تغییرات به وجود آمده در سبک کار دارندگان مک بوک ایر جدید فهمید. فرض را بر این گذاشته ایم که نتایج به لپتاپ های ویندوزی هم قابل تعمیم هستند.


افرادی که مکبوک ایر جدید خریده اند، می گویند عمر باتری طولانی اثر مستقیمی روی زندگی شان گذاشته. بیشتر آنها دیگر با خودشان شارژر حمل نمی کنند و میزان استفاده شان از تبلت هم پایین آمده.

اگر از آن افرادی هستید که صبح تا ظهر٬ حین صرف ناهار و سپس تا شب مشغول کار هستید٬ هاسول برای شما مساوی است با یک علامت بی نهایت. دیگر نگرانی بابت تمام شدن باتری٬ روی آرامش فکرتان سایه نخواهد افکند و مدام در اولین فرصت شارژر را به برق نخواهید زد تا باتری را دوباره پر کنید.

دیگر برای نگه داشتن شارژ باتری لپتاپ٬ به استفاده بی مورد از تبلت روی نخواهید آورد و حتی ترجیح می دهید از محیط حرفه ای سیستم عامل بیشتر از محیط ساده تبلت استفاده کنید. این هم یک دلیل دیگر برای خرید لپتاپ به جای تبلت٬ حالا شد ۱+۵ دلیل.

اینتل امسال شایسته یک تشویق ایستاده است چون جان دوباره ای به خانواده ناامید لپتاپ ها داده و در ضمن٬ باعث شده عده ای از کاربران٬ حتی تبلت های خود را هم کنار بگذارند؛ چنین اتفاقی در این دوره و زمانه٬ شبیه معجزه نیست؟
 
ادامه مطلب ...

طرح های دو بعدی آیپد نسل 5 و ابعاد احتمالی

رضا باقرزاده - یک شنبه 9 تیر ۱۳۹۲ - 17:12

طراحی آیپد ۹.۷ اینچی قرار است بعد از ۳ نسل، تغییرات بزرگی را به خود ببیند که البته نسبت به نسل های قبلی جدید خواهد بود ولی در اصل برای ما آشنا، زیرا زبان طراحی آن مشابه آیپد مینی است؛ با حاشیه های کناری کمتر، بدنه ای باریک تر و البته وزن سبکتر.


اما طرح های لو رفته ای که در اینجا می بینید نشان می دهند که آیپد نسل ۵، به لحاظ باریکی به پای آیپد مینی و اکسپریا تبلت Z -که به ترتیب ۷.۲ و ۶.۹ میلی متر ضخامت دارند- نخواهد رسید. در تصویر بالا، ضخامت ۷.۹ میلی متر را برای بدنه می بینیم.

نکته ای که نباید از قلم بیفتید این است که در این طرح ها شیشه رویی و نمایشگر دیده نمی شوند. اگر شیشه مثل آیپد مینی کاملا توکار باشد که هیچ، عدد ۷.۹ میلیمتر ضخامت نهایی دستگاه خواهد بود. اما اگر چنین نباشد، باید چیزی در حد ۱ یا ۲ میلیمتر به این عدد افزود.

با کنار هم قرار دادن طرح های آیپد نسل ۴ و ۵ و آیپد مینی، می توان ابعاد کلی دستگاه را هم از روی این طرح ها تخمین زد که می شود ۲۳۲ میلیمتر طول و ۱۷۸.۵ میلیمتر عرض برای آیپد نسل ۵.

اگر محاسبه مان درست باشد، کاهش ۱.۵ میلیمتری در ضخامت، ۹.۳ میلیمتری در طول، و ۷.۳ میلیمتری در عرض را -نسبت به نسل ۴ آیپد با ابعاد ۲۴۱.۲ در ۱۸۵.۷ در ۹.۴ میلیمتر- شاهد خواهیم بود.

با این اوصاف، آیپد نسل ۵ چیزی حدود ۱۵٪ باریکتر از نسل فعلی خواهد بود، اما مهمتر از آن وزن دستگاه است که در این عکس ها به آن اشاره ای نشده، ولی خبرهای قبلی به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اشاره کرده بودند.

 
ادامه مطلب ...

تصاویر مطبوعاتی احتمالی Sony Xperia i1 Honami

رضا باقرزاده - یک شنبه 9 تیر ۱۳۹۲ - 13:52

تا روز گذشته درباره هونامی سونی همچنان باید به آسیاب شایعه سازی اینترنت تکیه می کردیم و عکسها و خبرهای احتمالی را می خواندیم. اما به نظر می رسد داستان این سوگلی اکسپریا-نشان کم کم جدی می شود و اکنون نوبت به لو رفتن اطلاعات از درون دفتر مرکزی سونی است.


پس از عکس های روز گذشته ، بار دیگر اکسپریا هونامی به شکل دیگری جلوه گری خود را ادامه می دهد. اما این بار بسیار زیباتر در مقابل دوربین ها ظاهر شده و عکس های احتمالی ویژه گزارش های مطبوعاتی آن به بیرون درز پیدا کرده اند.

در این تصاویر هر دو نسخه بین المللی و ورژن مخصوص NTT Docomo ژاپن این اسمارت فون قابل مشاهده هستند. متاسفانه در این تصاویر هنوز خبری از بخش پشتی دستگاه نیست تا ببینیم سونی چگونه قرار است آن را به شکل ویژه ای بافت دار کند. 

هنوز تاریخ ارائه رسمی هونامی از سوی سونی اعلام نشده. البته با توجه به اطلاعات فراوان لو رفته در خصوص این دستگاه، احتمالا این انتظار چندان طولانی نخواهد بود. 

در ادامه مطلب می توانید تصاویر لو رفته را مشاهده کنید.
 
ادامه مطلب ...

ایر دراپ در آی او اس 7، و احتمالات جالب برای اشتراک گذاری محتوا بین دستگاه ها

امین باقرزاده - یک شنبه 9 تیر ۱۳۹۲ - 13:48

سر و صدا پیرامون طراحی جدید iOS و جانی آیو آنقدر زیاد بوده که تا حدی ویژگی های نرم افزاری جدید حاصل کار کریگ فدریگی و تیمش را به حاشیه رانده. یکی از امکانات جدید، AirDrop است که می تواند رفتار کاربران در زمینه "به اشتراک گذاشتن" چیزهای مختلف را تغییر دهد. البته این هم مثل دیگر ویژگی های اکو سیستم اپل، محدود به کاربران این شرکت است ولی شاید اشاره به احتمالات ممکن، برای کاربران دیگر پلتفرم ها هم جالب باشد چون بالاخره شرکت ها بیکار نمی نشینند و در رقابت با هم، ویژگی های مشابهی را به محصولات شان اضافه می کنند. 

AirDrop که مدت ها است در مک حضور دارد، حالا به iOS 7 هم اضافه شده و به کاربران امکان می دهد عکس ها، ویدیو ها، صفحات وب، افراد حاضر در فهرست تماس، و "هر چیز دیگری از هر اپلیکیشنی که دکمه Share دارد" را به شکل بی سیم برای هم ارسال کنند. در اینجا وای-فای و بلوتوث به کمک می آیند و هیچ تنظیم خاصی هم لازم نیست، و البته موارد ارسالی به طور خودکار رمزنگاری می شوند تا امنیت حریم خصوصی کاربران حفظ شود. 

امکان اشتراک فایل ها که ایردراپ برای کاربران آی او اس ارائه می کند، از قدیم با بلوتوث در اختیار کاربران سایر پلتفرم ها بوده. همچنین شرکتی مثل سامسونگ با ویژگی S Beam امکانی مختص تلفن های خود را ارائه کرده. اما چیزی که ایردراپ را متمایز می کند، امکان استفاده در تمام اپلیکیشن های سازگار با آن، برای ارسال هر نوع اطلاعاتی است، و نه فقط عکس و ویدیو و فهرست تماس. ایردراپ که به طور پیش فرض بر روی iOS 7 قرار دارد، تجربه کاربری یکسان در تمام دستگاه ها، و البته کاملا بی سیم را ارائه می کند، بدون نیاز به تماس فیزیکی آیفون ها یا آیپد ها با هم. 

اما Android Beam ،S Beam و اپلیکیشنی مثل Bump همگی نیازمند تماس فیزیکی تلفن ها با هم هستند. حتی استاندارد فراگیرتری مثل NFC هم نیازمند تماس از نزدیک است. مشکل دیگری که در اندروید هست رابط کاربری متفاوت اپلیکیشن ها (حتی نسخه های مختلف یک اپلیکیشن) است که یک فضای کاملا مشترک را برای کاربران فراهم نمی کند، اما ایردراپ برای همه کاربران iOS 7 محیطی یکسان خواهد داشت. 

ایردراپ برای جا به جا کردن داده ها، به تماس فیزیکی نیازی ندارد بلکه یک حساب آیکلود می خواهد و بعد از شناسایی محل افراد، یک ارتباط وای-فای بین دستگاه ها برقرار کرده و فایل ها را انتقال می دهد. استفاده از آیکلود به ایردراپ امکان می دهد که مکان کاربران را بهتر تشخیص دهد و انتقال راحت انجام شود. اما انتقال دهنده های اندرویدی، یا از طریق بلوتوث، یا پس از تایید با NFC (تماس فیزیکی) و به وسیله وای-فای دایرکت انتقال را انجام می دهند. بنابراین اپل کار شناسایی را از طریق ابرها انجام داده، اندروید از طریق تماس فیزیکی. 

احتمالات ممکن برای اکوسیستم

تصور کنید که بشود این کارها را با سیستمی مشابه ایردراپ انجام داد: 

- در فروشگاه ها، خرده فروشان کوپن های خرید را از طریق اپلیکیشن Passbook برای شما ایر دراپ کنند. 
- در مترو یا قطار بتوانید با غریبه ها، بازی های چند نفره کنید. 
- در محیط کار بتوانید یادداشت های کاری را به همکاران دهید. 
- توسعه دهندگان بتوانند، به کاربرانی که با ایردراپ نسخه trial اپلیکیشن را برای دوستان شان می فرستند، تخفیف بدهند. 
- و در نهایت خانواده ها بتوانند یادداشت ها، عکس ها، فهرست ها، و اطلاعات مربوط به اپلیکیشن ها را بین دستگاه های خود به اشتراک بگذارند.

اگر دستگاه های موبایل همگی بتوانند از امکانی فراگیر با قابلیت هایی مشابه ایردراپ برخوردار شوند، یعنی هر نوع داده ای را بتوان بین دستگاه ها و اپلیکیشن های آنها منتقل کرد، نوع رفتار کاربران در زمینه به اشتراک گذاری محتوا یا داده نیز تغییر خواهد کرد و این آینده را خیلی جذاب خواهد کرد. ولی دریغ که مثل همیشه رقابت بین شرکت ها باعث این می شود که بخواهند سیستم های اختصاصی شان را تنها برای پلتفرم خود ارائه کنند و این یعنی کاربران پلتفرم های مختلف شانس برخورداری از امکاناتی مشابه و فراگیر را نخواهند داشت. 
  ادامه مطلب ...

نهایت خیال، مروری بر بازی Final Fantasy IV

رضا باقرزاده - یک شنبه 9 تیر ۱۳۹۲ - 13:45

ژاپنی‌ها عادت به خلق دنیاهایی دارند که هر چه در آن جلوتر می‌روند برای خودشان جذاب‌تر می‌شود و بسط دادن آن برایشان بیش از پیش جذاب می‌شود. دنیای فاینال فانتزی هیچ وقت به بن بست نرسیده و نخواهد رسید. وسعت این دنیا به قدری است که هر کاراکتری در گوشه کنار آن می‌تواند قدرتی خاص پیدا کند و ماجراجویی خود را آغاز کند.


از ۴ جوان شجاع گرفته تا دخترکی با موهای صورتی که با هیچ کس شوخی ندارد، همگی داستان خاص خود را دارند که هر شماره از سری فاینال فانتزی را جذاب نگه می‌دارند. وسعت این سری به حدی است که چندین مجموعه بازی دیگر از جمله Kingdom Hearts در جهت تکمیل آن ساخته می‌شوند.


اگر شما هم از علاقه مندان سری بازی های فاینال فانتزی هستید، در ادامه مطلب با برخط همراه شوید تا با هم مروری بر نسخه چهارم این بازی داشته باشیم.

 
ادامه مطلب ...

مقایسه Galaxy Note II و Xperia ZU؛ پادشاه چه کسی است؟

رضا باقرزاده - شنبه 8 تیر ۱۳۹۲ - 16:36

چند روز پیش. سونی فبلت خود را که به نوعی سرسخترین رقیب گوشی گلکسی نوت 2 است را معرفی کرد. این دو فبلت ویژگی‌هایی دارند که می‌تواند آن را بر رقیب خود برتری دهد. با هم یک مقایسه کلی انجام می‌دهیم تا ببینیم بر روی کاغذ کدام فبلت می‌تواند بر رقیب خود غلبه کند.

در ادامه مطلب با ما باشید.

 

ادامه مطلب ...

5 دلیل برای نخریدن تبلت های ویندوز آرتی

رضا باقرزاده - شنبه 8 تیر ۱۳۹۲ - 15:45

 سال گذشته وقتی ویندوز آرتی معرفی شد -که حتما می دانید نسخه ای تقلیل یافته از ویندوز 8 است و برنامه های استاندارد ویندوز را اجرا نمی کند- تقریبا همه پیشنهادها مبنی بر عدم خرید دستگاه های مبتنی بر آن بود تا زمانی که اپلیکیشن های بیشتری برای اش آماده شود. حالا مایکروسافت ویندوز آرتی را در کنار ویندوز 8 به روز رسانی کرده.


اما هنوز دلیل کافی برای خرید یک تبلت ویندوز آرتی وجود ندارد. در اصل، برخی دلایلی که قبلا وجود داشت هم از بین رفته:
 
ادامه مطلب ...

ورود هواوی به بازی نسخه گوگلی پرچمدارها: عرضه اسند پی ۶ با اندروید خالص

رضا باقرزاده - شنبه 8 تیر ۱۳۹۲ - 15:37

اگر به خاطر داشته باشید، اواسط سال ۲۰۱۲، آن زمان که هنوز فکر می کردیم قرار است اندروید 5.0 با نام جیلی بیلی به بازار بیاید؛ از احتمال ارائه این سیستم عامل بر روی چندین اسمارت فون با برند نکسوس  خبر دادیم. اما حالا کم کم گوگل این شایعه را به شکلی دیگر تحقق می بخشد.


پس از تایید خبر عرضه گلکسی اس 4 و اچ تی سی وان با اندروید خالص و آغاز فروش اختصاصی آنها از طریق گوگل پلی استور از سه روز پیش، اکنون نوبت به یک غول موبایل ساز چینی رسیده که از این قافله عقب نماند. 


هواوی روز گذشته تایید کرد که قصد دارد با همکاری گوگل محصولی مجهز به اندروید خالص را از طریق گوگل پلی استور برای فروش عرضه کند. کوین هو، رئیس بخش تولید موبایل هواوی در مصاحبه ای اعلام کرد شرکتش «در حال کار با گوگل است تا به تجزیه و تحلیل امکان» تولید نسخه ای گوگلی از اسمارت فون خارق العاده نازک اسند P6 بپردازند.


این اسمارت فون تنها ۶.۲ میلیمتر ضخامت داشته و به نمایشگر 4.7 اینچی 720p مجهز است. پردازنده ۴ هسته ای آن 1.5 گیگاهرتز قدرت داشته و از دوربین ۸ مگاپیکسلی بهره می برد. همان طور که پیشتر گفتیم، این اسمارت فون قرار است از ماه آینده وارد بازارهای اروپایی و آمریکایی شود.

 


ادامه مطلب ...