دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

۲۸ تیر: تولد ساموئل کُلت

امین باقرزاده - شنبه - ۲۸ تیر ۱۳۹۳- Saturday - 2014 19 July

Samuel Colt by Brady 1857

۲۰۰ سال پیش در چنین روزی ساموئل کلت مخترع و صنعتگر آمریکایی چشم به جهان گشود. شهرت این مخترع آمریکایی به دلیل ثبت اختراع اسلحه رولور است که دورانی تمام دنیا را به تسخیر درآورده بود و چهره درگیری‌های مسلحانه را کاملا متفاوت کرده بود.

۲۰۰ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۹ جولای ۱۸۱۴ ساموئل کلت در ایالت متحده آمریکا چشم به جهان گشود. پدر بزرگ ساموئل یک نظامی بود و یکی از دلایلی که کلت به سلاح‌های نظامی علاقه داشت، اسلحه قدیمی سرپر چخماقی پدربزرگش بود.

در ادامه با ما باشید

در جوانی در یک کتاب علمی مقاله‌ای را مطالعه کرد از رابرت فولتون مخترع و صنعتگر معروف آمریکایی که شهرتش بخاطر کشتی‌های بخار بود. موضوع مقاله رابرت فولتون در آن کتاب باروت بود که باعث شد علاقه ساموئل به اسلحه چند برابر شود و در واقع همین مقاله موجب شد تا ساموئل به فکر ساخت اسلحه بیفتد. در ادامه مطالعه کتابی که در آن مقاله فولتون را یافته بود دریافت که بسیاری از کشفیات علمی و اختراع هایی که در آن کتاب ثبت شده است، زمانی غیر ممکن به نظر می‌رسید. همین موضوع باعث شد تا کُلتِ جوان انگیزه بیشتری برای دنبال کردن رویای خود پیدا کند.

کمی بعد ساموئل کلت از سربازان شنید که چقدر اسلحه‌های دولول در درگیریها موثر هستند و غیرممکن است که یک اسلحه بتواند بدون مسلح سازی مجدد پنج یا شش گلوله را شلیک کند. همین صحبت در کنار آنچه وی از آن کتاب یاد گرفته بود باعث گردید تا ساموئل کلت به فکر ساخت اسلحه غیر ممکن بیافتد.

اسلحه معروفی که ساموئل کُلت اختراع آن‌را ثبت کرد، تحت عنوان رولور شهرت یافته است اسلحه‌ای دستی که قادر بود پنج، شش یا هفت گلوله را با یک‌بار مسلح کردن شلیک کند. واژه‌های هفت‌تیر و ششلول نیز به همین دلیل شهرت یافته‌اند. این اسلحه و سایر اسلحه‌هایی که ساموئل کُلت اختراع کرد موجب شد تا چهره جنگ داخلی آمریکا کمی متفاوت‌تر شود.

شاید اولین نوع از رولورها توسط ساموئل کُلت اختراع نشده باشد ولی وی اولین فردی بود که اقدام به ثبت اختراع  آن و تولید انبوه از این نوع اسلحه در مقیاس تجاری کرد. واژه‌ی کلت که در زبان فارسی نیز مرسوم شده است از نام این مخترع و صنعتگر آمریکایی بر گرفته شده است. ساموئل کلت در ۱۰ ژانویه ۱۸۶۲و در ۴۷ سالگی  به دلیل بیماری نقرس درحالی که نزدیک به ۱۵ میلیون دلار آمریکا که معادل  حدودی ۰.۰۰۱ کل GNP آن زمان در آمریکا بود چشم از جهان فرو بست. شرکت وی کماکان یکی از شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی در دنیا به حساب می‌آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.