دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

استفاده از مردمک چشم تان برای پاسخ به سوالات!

امین باقرزاده - یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - 22:55

اخیرا جمعى از دانشمندان دانشگاه فیلیپس آلمان، بر روى راهکارهاى مختلفى براى کمک به افرادى که دچار اختلالات گفتارى هستند، کار کرده اند. آنها توانستند روشی ارایه دهند که در آن، با تحلیل اندازه مردمک چشم پاسخ برخی سوالات را دریابند. تنها وسایل مورد نیاز این شیوه هم یک دوربین و یک لپ تاپ است.

 

بررسى ها نشان داده اندازه مردمک چشم افراد مى تواند تعیین کننده راست و دروغ حرف آنها باشد. این سیستم جدید ارتباطى بر پایه پاسخ طبیعى مردمک چشم افراد در زمان انجام عملیات ریاضى و محاسباتى در مغزشان پایه ریزى شده است. مردمک چشم دامنه وسیعى از پاسخ هاى محیطى را تولید مى کند. و مى توان با استفاده از آنها مسیر ارتباطى مناسبی را با افرادى ایجاد کرد که قادر به پاسخگویی به سوالات به صورت گفتارى نیستند.

 

در یک گام از بررسى ها، این سیستم جدید ارتباطى را بر روى تعدادى داوطلب سالم از نظر قدرت گفتار و بیان آزمایش کردند. از داوطلبان خواسته شد تا یک سوال ریاضى را که از طریق صفحه نمایشگر کامپیوتر حل کنند. آنها دریافتند اندازه مردمک چشم افراد در زمانی که تلاش مى کنند تا سوال ریاضى را پاسخ دهند، بزرگ و بزرگتر مى شود.

 

سپس از همان گروه از داوطلبان خواسته شد تا به تعدادى سوال بله/خیر اما نه با صداى بلند جواب دهند. در حین این زمان محققان اندازه مردمک چشم افراد را مورد بررسى قرار دادند و تطابقى بین اندازه ها و پاسخ هاى بله یا خیر کشف کردند.

 

به موازات این بررسى، اندازه مردمک چشم بیمارانى که دچار سکته مغزى شده اند و پاسخ هاى آنها نیز مورد پردازش قرار گرفت. این بررسى ها نیز نشان داد حتى اندازه مردمک چشم این بیماران نیز قابل ترجمه و رمزگشایى است و مى توانند ارتباطى بین این اندازه ها و پاسخ هاى بله یا خیر پیرامون موضوع هاى مطرح شده با این بیماران ایجاد کنند.

 

با وجود آنکه محققان معتقد هستند این روش براى داشتن دقت بالاتر و درصد خطاى کمتر نیازمند صرف زمان و بررسى هاى بیشتر است، اما ادعا مى کنند مى تواند انقلابى در زندگى افرادى به وجود آورد که دچار اختلالات گفتارى هستند.

 

قرار است به زودى از این روش براى بیمارانى که در فاز کما به سر مى برند هم استفاده شود. 

  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.