دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

مروری بر The Walking Dead The Games – به مناسبت عرضه‌ی 400 Days

امین باقرزاده - شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - 15:40

سال گذشته مدعیان بسیاری برای کسب عنوان بهترین بازی سال رقابت می‌کردند. از عناوین نام آشنایی چون Assassin’sCreed III گرفته تا بازی‌های جدیدی که خوش درخشیدند، همانند عنوان تحسین شده‌ی DisHonored که از نگاه نگارنده بهترین بازی سال ۲۰۱۲ بود.


 اما جمعیت غالب سایت‌ها و نشریات بازی‌های ویدئویی و همچنین برنامه تلویزیونی Video Game Awards که هر ساله از شبکه‌ی Spike TV پخش می‌شود، بازی کم سر و صدایی را انتخاب کردند که اگرچه با بودجه‌ اندکی ساخته شده بود و فارغ از هر بازی "سیستم پخش"، از طریق اینترنت در سراسر جهان به دست مخاطبین رسیده بود؛ اما به حق لیاقت آن را داشت که در رده‌ی بهترین‌های سال قرار بگیرد.

به مناسبت عرضه‌ی بسته الحاقی این بازی با نام 400 Days، نگاهی جامع به این بازی خواهیم داشت. در ادامه مطلب با برخط همراه باشید.
  
ران گیلبرت افسانه‌ای، دیو گروسمن و مرد رویاهای ادونچربازها، تیم شفر، خالقین بازی Monkey Island بودند و با ساخت این بازی یک گام بزرگ در راستای PC Gaming و سبک ادونچر برداشتند. اما از آن زمان که سال‌های طلایی سبک ادونچر به حساب می‌آید به بعد و تا همین سال گذشته خبری از عنوانی به بزرگی The Walking Dead در سبک "گرافیک ادونچر " نبود.

گرچه دیوید کیج با Indigo Prophecy و Heavy Rain پیش از این نیز خود را به اثبات رسانده بود اما The Walking Dead تقریبا یک برتری کوچک نسبت به دیگر بازی‌های این سبک دارد.

ژانر گرافیک ادونچر، از قدیمی‌ترین شیوه‌های ساخت بازی‌سازی بوده و اسطوره‌های بسیاری به خود دیده. The Walking Dead یک اسطوره نیست اما بازی فوق العاده‌ای است که برخلاف Heavy Rain ساخته استودیو کوانتیک دریم، توانست به خوبی فضای مدرن این ژانر را تعریف کند. Choose Your Own Adventure یا به خلاصه CYOA شاید در سبک نقش آفرینی گنجانده شده باشد اما یک ادونچر احساسی مانند The Walking Dead به خوبی وامدار آن است و همین موضوع TWD را خاص می‌کند. اما دیگر بازی‌های این سبک را اندکی عقب مانده جلوه می‌دهد. در غیر این صورت TWD از لحاظ گیم‌پلی عنوان خاص و منقلب کننده‌ای نیست و QTE را از این رو به آن رو نکرده. تنها نکات جالبی را به آن افزوده که به خاطر پتانسیل بالای داستان بی نظیر آن بوده و دلیل آن که لیاقت توجه بسیاری دارد تنها داستان بازی است.

روایت داستان TWD نقطه تمایز بازی در میان سیل انبوه بازی‌های بی کیفیت با موضوع "حمله‌ی زامبی‌ها" است. Lee Evert استاد دانشگاه قاتلی است که سناتور آمریکایی را به جرم رابطه با همسرش به قتل رسانده. در راه رسیدن به زندان اولین اثر نابودی انسانیت باعث رهایی او از ماشین انتقال و دستبند می‌شود. اندکی بعد دخترکی را پیدا می‌کند که باید تا انتهای داستان و در بدترین شرایط از او مراقبت کند.

تا به اینجای کار یک استاد قاتل را داریم که باید برای اولین بار حس پدر بودن را تجربه کند و انتخاب کند که آیا راه و روش دروغ‌گویی را در پیش بگیرد و یا به دیگر باقی ماندگان بگوید که پیش از همه این اتفاق‌ها یک "انسان" را به قتل رسانده. لی و هر باقی مانده‌ دیگری، حتی کلمنتاین ۸ ساله هم مجبور به قتل شده‌اند، اما آیا اهمیتی دارد که لی پیش از این اتفاقات باعث مرگ یک انسان شده؟

اما یک نکته‌ بسیار مهم در مورد همه انسان‌ها وجود دارد. با پخش شدن ویروس در سراسر آمریکا، دیگر هیچ انسانی وجود ندارد که پس از مرگش به یک واکر تبدیل نشود و البته تنها راه از بین رفتن او هم نابودی "مغز" است. اگر به یک واکر از 20 نقطه آسیب برسانید هیچ اتفاقی نمی‌افتد، مهم مغز اوست که باید نابود شود تا موج حمله‌ زامبی‌هایی که به انسان‌ها و گوشتشان علاقه دارند از بین برود. در این بین، کودک مریضی که در یک قدمی مرگ است استحقاق قبول یک تیر در مغز خود را دارد؟

انسانیت همزمان با وقوع این حادثه‌ بزرگ از بین می‌رود. عنوان The Walking Dead بیشتر از اینکه به واکرها اشاره داشته باشد، روی انسان‌هایی تمرکز می‌کند که هیچ فرقی با واکر وحشی‌ای که مرگ یک "انسان" را می‌خواهد ندارد. TWD در مورد اخلاق و انسانیت بر باد رفته‌ افرادی است که اگرچه هنوز زنده‌اند، اما تنها چیزی که به آن اهمیت نمی‌دهند ندای ذهنشان است؛ برخلاف زامبی‌هایی که تنها مغزشان زنده نگهشان داشته و نه قلب و روحشان.

مراقب انتخاب‌های تان باشید، کلمنتاین ۸ ساله و دیگر کاراکترهای بازی تا انتها به یاد خواهند داشت که شما چه کردید و باعث چه اتفاق‌هایی شدید؛ به چه کسی حق دادید و به کلمنتاین اجازه‌ چه کاری را دادید و او را از انجام چه کاری منع کردید.

اگر هنوز قانع نشدید که انجام این بازی با آخرین بسته الحاقی منتشر شده‌ آن یعنی 400 Days (به عبارتی ششمین اپیزود) واجب است، بهتر است اپیزود اول این بازی را که کاملا رایگان است، را دانلود کنید و با محیط بازی اندکی آشنا شوید.

اتفاقات مهمی در همین اپیزود اول رخ می‌دهد که گیمر را آماده دیدن چیزهای بیشتر می‌کند. در صورت علاقه‌مندی به این بازی می‌توانید ۴ اپیزود باقی مانده به انضمام بسته الحاقی آن را با قیمت ۱۵ دلار تهیه کنید. البته اگر مایل باشید می‌توانید هر اپیزود را جداگانه خریداری کنید. اما در صورت خرید کلی اپیزودها با هم که با نام Multi-Pack شناخته می‌شوند، تقریبا ۲۰ درصد تخفیف شامل حالتان می‌شود.

در هر صورت اگر به iOS دسترسی ندارید، می‌توانید از کنسول‌های اکس باکس 360، پلی‌استیشن 3 و رایانه‌های شخصی خود استفاده کنید. اخیرا این بازی برای پلی‌استیشن ویتا هم منتشر شده.

از قدم گذاشتن در جورجیا پشیمان نمی‌شوید، اما انسانیت خود را پشت سرتان نگذارید، تصمیم‌های عاقلانه بگیرید چون آینده به تصمیمتان اهمیت می‌دهد.


سیستم عامل: iOS
قابل اجرا روی: iPad 2 و بالاتر، iPhone 4S و بالاتر
سازنده: Telltale
ناشر: Telltale
تاریخ عرضه: ۱۱ جولای
حجم: ۳۳۴ مگابایت (فقط قسمت اول)
دانلود از اپ‌استور

ارزش: ۵
امتیاز: ۴.۵

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.