دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

آماده سازی تلفن هوشمند اندرویدی برای روز مبادا (هنگام گم شدن)

امین باقرزاده - سه شنبه 4 تیر ۱۳۹۲ - 00:45

حسابی مراقب تلفن هوشمند گرانقیمت تان هستید و اصلا دوست ندارید که در این اوضاع آن را از دست دهید. اما روزگار است دیگر. یک لحظه به خود می آیید و می بینید اسمارت فون عزیزتان گم شده، یا آن را دزدیده اند. به خصوص اینکه تعداد اعضای انجمن ناگفته سارقان اسمارت فون ها روز به روز بیشتر می شوند . 


پس بیاید تلفن اندرویدی مان را برای روز مبادا آماده کنیم تا آسیب های احتمالی هنگام گم شدن آن را به حداقل ممکن برسانیم. البته هنگام گم شدن موبایل تان کارهای زیادی می توانید انجام دهید که بعدا به آن خواهیم پرداخت، اما علاج واقعه قبل از وقوع باعث می شود که استرس و فشار روانی بسیار کمتری را متحمل شوید.


با امید به اینکه هیچ گاه در چنین موقعیتی قرار نگیرید، در ادامه مطلب با برخط همراه باشید.

  

آن را قفل کنید

درست است که هر بار موبایل را از جیب تان بیرون می آورید، وارد کردن کد قفل صفحه به صورت عددی یا پترن آزار دهنده است؛ اما به این فکر کنید اگر شخصی اسمارت فون تان را بیابد، به ایمیل ها، شماره های تماس و دیگر اطلاعات شخصی شما دسترسی خواهد داشت. پس این قفل اهمیت فراوانی پیدا می کند. 


برای امنیت ایده آل، کد قفل PIN را از صفحه تنظیمات امنیتی اندروید فعال کنید. اگر از کد عددی خوش تان نمی آید، حداقل از Pattern استفاده نمایید. البته برای دزدان حدس زدن پترن ممکن است اندکی ساده تر باشد. شاید هم بتوانند با اثر چربی دست تان که روی صفحه مانده، آن را تشخیص دهند. اما حداقل صفحه قفل است.



روی صفحه قفل (Lock Screen) برای یابنده پیغام بگذارید

اندروید به شما این امکان را می دهد که یک پیام اضطراری دائمی را روی صفحه قفل موبایل تان به نمایش بگذارید. این پیام  می توانید یک اخطار یا مژدگانی برای یابنده باشد. در صفحه اپلیکیشن ها گزینه Settings را انتخاب کنید، سپس بخش Security را انتخاب کنید و آنگاه روی Owner info کلیک نمایید.


در اینجا می توانید اطلاعات تماس ضروری را وارد کنید. اگر تلفن هوشمندتان را گم کنید و فرد خیرخواهی آن را پیدا کند، این گونه می داند که چگونه با شما تماس گرفته و عزیز دلتان را به شما برگرداند. این بخش می تواند شامل هر نوع اطلاعات دیگری هم باشد. برای مثال می توانید وعده مژدگانی خوبی هم به یابنده بدهید. با این کار یابنده درستکار اما تنبل را هم به پس دادن تلفن تان تشویق کرده اید.


اگر اطلاعات شغلی و شخصی حساسی نگه داری می کنید: آنها را رمزنگاری کنید

اغلب کاربران نیازی ندارند که اسمارت فون های اندرویدی شان را رمزنگاری کنند. اما اگر اطلاعات تجاری یا مالی حساسی را روی آن نگهداری می کنید و می خواهید چنین داده هایی به دست نااهلان نیفتند، تا وقت دارید موبایلتان را رمزنگاری کنید. 


با این کار دستیابی به اطلاعات گوشی برای سارقان بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد شد. البته باز هم روش هایی برای این کار وجود دارد و حتی حملات عجیب اما ساده ای چون استفاده از فریزر دماهای پایین ممکن است باعث عبور از این شیوه رمزنگاری شوند.


البته استفاده از این شیوه ها در دنیای واقعی به ندرت صورت می گیرد و سارقان اغلب به دنبال پاکسازی موبایل ها و فروش دوباره آنها هستند. زیرا انتظار ندارند که روی آنها اطلاعات با ارزشی پیدا کنند!


راه اندازی یک سیستم پشتیبان گیری خودکار

اطمینان یابید از اطلاعات مهم تان به صورت لحظه ای و اتوماتیک نسخه پشتیبان تهیه می شود و آنها روی اسمارت فون اندرویدی تان محبوس نیستند. تلفن ها را می توان جایگزین کرد، اما عکس ها، متون و دیگر اطلاعات شخصی مهم را اغلب نمی توان جبران کرد.


اندروید معمولا به صورت پیش فرض داده هایی چون اطلاعات تماس و تقویم ها را با اکانت گوگل سینک می کند. همچنین می توانید اپلیکیشن هایی چون گوگل پلاس یا دراپ باکس را به گونه ای تنظیم کنید که از عکس های تان نسخه پشتیبانی تهیه کنند. خلاصه اینکه برنامه ای بریزید تا هر نوع داده حیاتی روی اسمارت فون یک نسخه پشتیبان هم روی وب داشته باشد.


سرویس ردیابی تلفن گم شده را فعال کنید

گوگل هنوز هیچ سرویسی برای کنترل و ردیابی اسمارت فون های اندرویدی گم شده در چنته ندارد. البته می توان امیدوار بود که این شرکت به زودی فکری به حال این نقص بزرگ سیستم عامل موبایل خود کند. اما تا آن زمان، باید به دنبال برنامه های شرکت های دیگر برای حل مشکل باشید. 


مطمئنا پس از گم شدن اسمارت فون تان از فعال بودن چنین سرویسی خوشحال خواهید شد. یکی از سرویس های محبوب در این زمینه اپلیکیشن Plan B لاک اوت است که می تواند پس از سرقت موبایل تان، از راه دور روی آن دانلود و نصب شود. البته این برنامه تنها با نسخه های قدیمی اندروید کار می کند و بر روی نسخه های 4.0 و بالاتر قابل استفاده نیست.

ولی برای ابزارهای مجهز به نسخه های بالاتر هم می توانید از سرویسهای متنوع موجود در بازار بهره ببرید، که البته برخی از آنها هم مستلزم هزینه ماهیانه هستند. البته سرویس های رایگانی همچون Avast! Free Mobile Security  در این میان هم کاربرد خوبی دارند. این سرویس برنامه ضد سرقت با کیفیتی دارد که به شما اجازه می دهد از راه دور موبایل تان را مکان یابی کرده، آن را قفل کنید و حتی اطلاعات را به صورت کامل حذف نمایید.


اگر هم موبایل اندرویدی تان را روت کرده باشید، اپلیکیشن anti-theft در حالت روت نصب خواهد شد و پاک کردن کامل آن برای سارقان بسیار مشکل تر می شود. با استفاده از این شیوه نصب، حتی پس از پاک کردن تمام اطلاعات تلفن همراه و فکتوری ریست کردن آن، باز هم برنامه ضد سرقت اوست روی موبایل دست نخورده باقی مانده و به کار ادامه می دهد.

همانند دیگر برنامه های این چنینی، می توانید از طریق وب سایت اوست لاگین کرده و اطلاعات لازم درباره محل موبایل گم شده را ببینید و کارهای لازم را انجام دهید. در اینجا کارهایی مانند ارسال پیامک برای موبایل، فعال کردن آژیر و پاک سازی اطلاعات قابل انجام هستند.



اوست برنامه ای عالی است، اما آن امکانات شبه جاسوسی را که بسیاری به دنبالش هستند، در اختیار ندارد. اگر دوست دارید از راه دور میکروفون اسمارت فون دزدیده شده تان را فعال کنید یا اینکه با دوربین آن از دزد محترم عکس بگیرید، بهتر است سراغ اپلیکیشن Cerberus anti-theftبروید. هرچند لازم است ۲.۹۹ دلار برای نسخه مادام العمر آن پرداخت کنید. 


ردیابی موبایل گم شده برای کاربران Google Apps

اگر چه گفتیم گوگل هنوز برنامه ای برای ردیابی موبایل گم شده ندارد، اما کاربران Google Apps می توانند موقعیت جغرافیایی تلفن اندرویدی شان را بیابند، اطلاعات را از راه دور پاک کنند، آن را قفل کنند و حتی زنگ آن را به صدا در آورند.


اگر شرکت های استفاده کننده از Google Apps قابلیت پاک کردن اطلاعات از راه دور را فعال کنند، کاربران می توانند از راه دور هر تلفن گم شده ای را پاکسازی نمایند. آنها همچنین می توانند برای پیدا کردن موقعیت موبایل شان از صفحه My Devices page گوگل استفاده کنند.


شما چه پیشنهادهایی برای آمادگی بیشتر برای مقابله با چنین موقعیت های ناراحت کننده ای دارید؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.