دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

در حاشیه CES: نگاهی نزدیک تر به سرفیس پرو

رضا باقرزاده- 2013-01-10 14:13

مایکروسافت شاید به طور رسمی در CES 2013 حضور نیافته باشد ولی این عدم حضور جلوی پریدن استیو بالمر بر روی صحنه همایش کمپانی کوالکوم را نگرفت، همان طور که جلوی آمدن سرفیس Pro به نمایشگاه را هم نگرفت. 

در حالی که شرکای سخت افزاری مایکروسافت به شدت مشغول نهایی کردن طراحی و سخت افزار دستگاه های ویندوز 8 خود برای سال 2013 هستند، مایکروسافت هم دارد گام بعدی خود برای خانواده سرفیس را بر می دارد؛ سرفیس پرو! 

تام وارن از سایت The Verge این فرصت را یافته تا در حاشیه CES یک نگاه عمیق به سرفیس پرو داشته باشد و اینک شما می توانید هر آنچه را که برای آشنایی با این سوپر تبلت لازم است، از دید این ژورنالیست حوزه تکنولوژی مطالعه کنید. 

در ادامه مطلب با برخط همراه باشید. 

سوپر تبلت مایکروسافت با ویندوز 8

درست مثل سرفیس RT در این محصول نیز شاهد پایه پشتی یکپارچه با تبلت، تاچ کاور وتایپ کاور هستیم که به نوعی دستگاه را یک هیبریدی (تبلت و لپ تاپ) جا می زند. اولین فرق کوچک این است که زاویه قرارگیری سرفیس Pro در حالتی که به پایه تکیه دارد 26 درجه است در حالی که در سرفیس RT این عدد 22 درجه است. به هر حال در مقایسه کنار هم چندان این موضوع به چشم نمی آید. مهم این است که هر دو تبلت از یک خانواده هستند و مایکروسافت ویژگی های اصلی را در هر دو ارائه می کند. 

سرفیس Pro یک نمایشگر زیبای ClearType با رزولوشن عالی 1920 در 1080 (فول HD) دارد که روی دستگاه هایی از این دست کمتر دیده شده. باز تولید رنگ ها و متن ها، همچنین زوایای دید از کنار عالی هستند. جدای از رزولوشن، راه های ارتباط با این نمایشگر لمسی عبارت هستند از لمس پوستی با پشتیبانی از نهایتاً 10 نقطه همزمان، و البته قلم مخصوص -که همراه تبلت ارائه می شود. 

همان طور که در عکس ها مشاهده می شود، این قلم آهنربایی می تواند در کناره تبلت قرار بگیرد که راه هوشمندانه ای برای همراهی آن با دستگاه است. ضمناً قلم دارای یک برآمدگی کوچک نیز هست که برای اتصال به پورت شارژ آهنربایی در کنار دستگاه استفاده می شود؛ این پورت شارژ نسبت به سرفیس RT پیشرفت چشمگیری داشته و قابلیت چسبندگی آن چه به قلم و چه به شارژر، بسیار خوب است.

surfaceproinline1_560.jpg

با برداشتن قلم از محل استراحتش شما می توانید آن را روی نمایشگر فوق العاده دستگاه به کار بگیرید. وقتی آن را نزدیک صفحه بگیرید، شروع می کند به تعامل با نمایشگر و قادر می شوید بدون لمس، با استفاده از قلم که در بالای سطح نگه داشته شده نشانگر روی صفحه را حرکت دهید. در اینجا با عملکردی مثل محصولات wacom روبرو نیستیم ولی حساسیت فشار و عملکرد در اپلیکیشن هایی مثل OneNote و Fresh Paint عالی است. 

روی قلم یک دکمه با کارکرد مشابه کلیک راست موس وجود دارد و در انتهای آن هم یک پاک کن دیجیتال تعبیه شده، بنابراین وقتی خواستید محتواهای نوشته یا رسم شده را پاک کنید، کافی است قلم را سر و ته کرده و روی نمایشگر بکشید. این قلم به طور خودکار کالیبره می شود و ردیابی بدون لمس نمایشگر در آن بسیار دقیق است. Palm rejection یا عدم پذیرش دستورات لمسی در حین کار با قلم نیز در اینجا کمک می کند که موقع کار با آن، دست خود را روی نمایشگر استراحت دهید. 

و اما بیایید سری هم به اندرونی بزنیم. قطعات داخلی در قابی از جنس منیزیوم، با ضخامت 13.46 میلیمتر قرار دارند (ضخامت سرفیس RT معادل 9.39 میلیمتر است). وزن دستگاه نیز 910 گرم -یعنی یک چهارم سنگین تر از سرفیس RT- است. شاید فکر کنید که با این ضخامت و وزن کار با آن دلچسب نباشد، ولی مایکروسافت با طراحی خوب، استفاده از سرفیس Pro را لذت بخش کرده. 

سرفیس Pro را که در دست بگیرید احساس خواهید کرد که وزن آن درست و مناسب است و قلم که به گوشه تبلت چسبیده هم در حین کار دو دستی مزاحم شما نخواهد شد. البته یک دستی نگه داشتن آن راحت نیست ولی نکته خوب این است که چنین وزنی برای این محصول، آنقدرها هم مشکل بزرگی به حساب نمی آید.

surfaceproinline31_560.jpg

مسلماً سرفیس Pro نسبت به برادر کوچکتر خود مزایا و معایبی دارد که در بخش سخت افزار و نرم افزار قابل اشاره هستند. مزایا عبارت هستند از پردازنده اینتل Core i5 نسل سوم که به واسطه آن دسترسی به ویندوز 8 Pro میسر شده و این یعنی آزادی استفاده از نرم افزارهای نسخه دسکتاپ. معایب هم در بخش قیمت و عمر باتری قابل اشاره اند. 

تخمین هایی که بر اساس اشارات خود مایکروسافت زده شده، عمر باتری دستگاه را بین 4 تا 5 ساعت معین می کند که با عمر 8 تا 10 ساعته باتری سرفیس RT قابل مقایسه نیست و این برای یک تبلت نکته مثبتی به شمار نمی رود. اینجا است که آشکار می شود مایکروسافت چه تلاش بزرگی برای سازگاری سیستم عامل ویندوز RT با باتری به کار رفته در آن دستگاه انجام داده تا یک عمر مناسب حاصل شود. 

در سرفیس Pro با یک سیستم خنک کننده از نوع فن و شکاف روبرو هستیم. شکاف برای خنک کردن پردازنده و قطعات داخلی، دور تا دور دستگاه را فراگرفته و دو فن داخلی، هوای گرم را به بیرون می دمند تا از داغ شدن بیش از حد درون دستگاه جلوگیری شود. 

تام وارن مدتی را به گوش کردن نزدیک به دستگاه و لمس قسمت پشتی آن برای تشخیص گرما اختصاص داده و می گوید اگر دستگاه را نزدیک گوش بگیرید، صدای اندکی به واسطه جریان هوا قابل تشخیص است ولی در حالت استفاده عادی، دستگاه بی صدای بی صدا ست و موقع بازی و اجرای همزمان برنامه ها هم چیزی به شدت آن اضافه نمی شود. در سمت دیگر و از نظر گرما، دو نقطه مشخص در بالا و پشت دستگاه از سایر بخش ها گرم تر هستند ولی گرمای آنها اصلاً زیاد و نگران کننده نیست.

surfaceproinline21_560.jpg

اما سایر جنبه های این محصول شبیه به سرفیس RT هستند. دو دوربین 720p در جلو و عقب، یک پورت Mini Display در کنار به همراه شکاف microSD که تغییر موضع یافته. مایکروسافت در این دستگاه از USB 3 هم استفاده کرده. پایه پشتی دستگاه تقریباً مانند سرفیس RT است ولی صدا و کیفیت لولای آن به خوبی RT نیست که البته این می تواند یک دلیل واضح داشته باشد: دستگاه حاضر نسخه پیش از تولید است. 

مایکروسافت در عین حال کابل شارژر را کمی بلندتر از مدل RT کرده و یک پورت USB نیز در شارژر قرار داده که استفاده از آن راحت تر از پورت آهنربایی خواهد بود. 

عملکرد فنی دستگاه با نمایشگر Full HD، پردازنده Core i5 و ویندوز 8 بسیار عالی است و تفاوت آن با مدل RT از این منظر، فرق بین روز و شب است. این دستگاه پرواز می کند! باز کردن همزمان برنامه ها چیزی از سرعت آنها کم نمی کند و شما با یک تبلت ضعیف سر و کار ندارید، در اصل یک کامپیوتر ویندوزی در دستان شما ست که نوت بوک ها را به چالش می کشد.

surfacecomparison1_560.jpg

با وجود عملکرد عالی، سرفیس Pro نیز مثل RT نه یک تبلت کامل است، نه یک نوت بوک اعلا. قرار دادن دستگاه روی پا برای استفاده در حالت لپ تاپی آسان نیست و زاویه پایه نیز غیر قابل تنظیم است. در ضمن نباید فراموش کرد که استفاده از تبلتی که نمایشگر آن دارای نسبت 16:9 است، در حالت عمودی واقعاً مضحک است. 

ممکن است این ایرادات را کاستی های آشکار این وسیله بنامید ولی اگر قادر هستید از خیر آنها بگذرید، این دستگاه مهندسی ساز، با کیفیت و البته قوی می تواند اسب جنگی شما باشد. می ماند مسئله باتری که همه از آن آگاهیم ولی هنوز نیازمند بررسی بیشتر است و البته با رسیدن برنامه هایی که با رابط لمسی ویندوز 8 هماهنگ شده اند، تجربه کار با سرفیس Pro لذت بخش تر هم خواهد شد. 

شاید در وهله اول به نظر برسد که مایکروسافت با تولید این محصول در صدد تشویق شرکت های سخت افزاری به تولید محصولات با کیفیت است ولی فراموش نکنید که استیو بالمر چه گفته: مایکروسافت زین پس کمپانی خدمات و دستگاه ها است و سفر خانواده سرفیس تازه آغاز شده. v

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.