دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

آیا رویکرد کمپانی ها در CES نشانه مرگ 3D است؟

رضا باقرزاده- 2013-01-09 15:09

در مورد نمایشگاه CES امسال نکته ای وجود دارد که نسبت به روند یک دهه اخیر متفاوت است. شاید در وهله اول بلافاصله متوجه آن نشده باشید زیرا در اصل یک فقدان است و نه معرفی چیزی جدید. شاید با آن موافق باشید یا نه، ولی به نظر می رسد 3D مرده است، دیگر مرکز توجه نمایشگاه CES نیست و کسی برای آن اهمیت خاصی قائل نمی شود. 

دیگر نیاز نیست خبرنگارها سر راه کنفرانس های خبری، عینک های سه بعدی بردارند. دیگر پوسترهای چند متری که در آنها محتواهای تصویری از قاب تلویزیون بیرون زده را شاهد نیستیم. بلکه در نمایشگاه امسال شاهد رزولوشن های بسیار بالا (4K)، تلویزیون های خمیده، و زیبایی بی حد و حصر OLED ها هستیم. 

گویا دورانی که صحنه ها در اختیار تلویزیون های سه بعدی بود به پایان رسیده و جایگاه این تکنولوژی پر از شک و شبهه در تبلیغات و هیاهو ها، پایین آمده. از طرفی پخش سه بعدی آنقدر معروف شده که مردم وقتی می خواهند تلویزیون های رده بالا بخرند آن را هم در نظر می گیرند، ولی از طرف دیگر کمپانی ها دیگر برای فروش تلویزیون های سه بعد خودکشی نمی کنند. تقریباً تمام شرکت های برجسته در CES پرچم سفید خود را بالا بردند و برای فروش 3D به آب و آتش نمی زنند. 

آقای هیرایی مدیر عامل سونی در مراسم کمپانی بیش از آنکه درباره تلویزیون های سه بعدی حرف بزند، به دوربین های رده حرفه ای سونی پرداخت. در اصل او فقط یک بار از قابلیت پخش سه بعدی نام برد. این روز ها تکنولوژی سه بعدی که زمانی شور و هیجان زیادی پیرامون آن وجود داشت، تبدیل شده به رد پای ناخوشایند گذشته. حتی کمپانی بزرگ کوالکوم هم در مراسم خود اشاره ای به قابلیت سه بعدی نکرد در حالی که پشتیبانی چیپ های جدید خود از رزولوشن 4K را مطرح نمود. درست مثل انویدیا. 

مرگ یک تکنولوژی زمانی نیست که مورد تمسخر یا نفرت قرار بگیرد. بلکه بی تفاوتی نسبت به آن -یعنی چیزی که در CES امسال نسبت به پخش سه بعدی مشاهده شد- نشانه مرگ است. 

نمایشگاه امسال را باید شروع یک روند دانست. حالا گر چه می توان هر جایی یک تلویزیون سه بعدی خرید ولی کم توجهی به آن هرگز بیش از زمان حاضر نبوده. اگر تمرکز کمپانی ها در نمایشگاه امسال را تعیین کننده نقشه راه آینده بدانیم، آینده از آن تلویزیون های 4K و OLED ها است. آیا شما موافق نیستید؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.