دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

ایده ی معروف استیو جابز برای آیفون، به صورت مقدماتی نامعتبر شد

رضا باقرزاده در- 2012-12-09 15:00

دفتر ثبت پتنت ها در ایالات متحده امریکا، به صورت مقدماتی رأی داده که پتنت معروف کمپانی اپل، که به "پتنت استیو جابز" برای آیفون معروف است نامعتبر تشخیص داده شده و به حالت تعلیق در آمده. تقریباً از نظر همه، این پتنت از بین 300 پتنتی که نام استیو جابز در بین مخترعین آنها است، معروف ترین به شمار می رود و حالا مشمول بررسی بیشتر شده. 

ادعای مندرج در پتنت شماره 7.479.949 درباره "یک دستگاه دارای صفحه لمسی، یک متد و رابط کاربری گرافیکی است که دستورات را با استفاده از کشف کننده های ابتکاری دریافت می کند." در توضیحات آن آمده:


یک متد اجرایی برای استفاده در یک دستگاه کامپیوتری با صفحه لمسی؛ این متد در بر دارنده: تشخیص تماس یک یا چند انگشت با صفحه لمسی، انطباق یک یا چند درخواست ابتکاری با لمس یک یا چند انگشت برای تشخیص یک دستور، و پردازش آن دستور است. یک یا چند کشف کننده ابتکاری در بر دارنده: یک کشف کننده برای تشخیص این که تماس یک یا چند انگشت مربوط به دستور پیمایش یک بُعدی و عمودی صفحه است، یک کشف کننده برای تشخیص این که یک یا چند تماس انگشت مربوط به دستور تفسیر دو بُعدی صفحه است، و یک کشف کننده برای تشخیص اینکه یک یا چند تماس انگشت برای تشخیص دستور برای رفتن به نمایش یک آیتم از مجموعه ای از آیتم ها، برای نمایش آن در مرحله بعدی است.
به توجه به اینکه در ژانویه 2009 این پتنت برای اپل در نظر گرفته شده و از آن پس در سایر پتنت ها و اپلیکیشن ها نیز به کار رفته، احتمال بالقوه "رد" آن می تواند تأثیری بزرگ بر روی پرونده های قضایی که اپل درگیر آنها است -به خصوص پرونده بر علیه سامسونگ- بگذارد زیرا اپل با استناد به پتنت هایی از جمله این پتنت، آنها را به نفع خود تمام کرده. در دادگاه جنجالی، سامسونگ به خاطر نقض همین پتنت ها، در حکم بدوی به پرداخت 1 میلیارد دلار به اپل محکوم شد. اما این پرونده هم اکنون در دادگاه ثانوی است. 

این دومین بار در دو ماه اخیر است که اپل خود را در موقعیت از دست دادن یک پتنت می بیند. در اکتبر، اپل مطلع شد که 20 ادعای مرتبط با پتنت rubber-banding غیر معتبر هستند. این اتفاق چندین ماه پس از صدور رأی اولیه دادگاه جنجالی به نفع اپل رخ داد و حالا در دادگاه استیناف، ممکن است ورق به نفع سامسونگ برگردد و لغو این دو پتنت به طور جدی روی رأی صادره تأثیر بگذارند. 

البته مورد اخیر یعنی پتنت استیو جابز، هنوز در مرحله اولیه بازبینی است و شاید در نهایت حق آن به اپل باز گردانده شود ولی می توان مطمئن بود که موتورولا، گوگل و سایرین که درگیر پرونده ها هستند، چشمان خود را باریک کرده اند تا نتیجه نهایی را ببینند. 

شاید پتنت استیو جابز تنها پتنت در زرادخانه اپل نباشد ولی یکی از آنهایی است که به شکل گیری تکنولوژی های مدرنی که امروزه می شناسیم کمک فراوانی کرده، به خصوص با فراگیری دستگاه های لمسی در بازار. سرانجام ماجرای دعاوی حقوقی و پتنت ها به کجا ختم خواهد شد؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.