دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

نگاهی به دیدگاه اپل در قیمت گذاری آیپد مینی

رضا باقرزاده در- 2012-10-25 16:15

قبل و بعد از معرفی آیپد مینی، اکثر چشم‌ها متوجه یک مورد خاص بودند؛ قیمت آن! انتظار یا لااقل امیدواری اکثر افراد این بود که قیمت آیپد مینی خیلی نزدیک به رقبای اندرویدی‌اش باشد. و اساساً از مقدار وقتی که فیل شیلر روی مقایسه آیپد مینی با نکسوس 7 گذاشت، مشخص بود که فرار بزرگ اندرویدی ها به منطقه 7 اینچ، اپل را بسیار نگران کرده. پس چرا اپل با قیمت گذاری پایین‌تر به گمانه‌زنی‌ها مهر تأیید نزد؟ 

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم اپل چه رویکردی در قیمت گذاری این محصول جدید داشته.

با وجود این نگرانی‌هایی که اپل در زمینه محصولات رقبا دارد، قیمت آیپد مینی را از 329 دلار شروع کرده که 30 دلار بالاتر از قیمت گذاری آیپاد تاچ است؛ هر دو محصول از چیپ مجتمع A5 بهره می‌برند و تازه حافظه آیپاد تاچ دو برابر است. با این حال آیپد مینی با نمایشگری که تقریباً 2 برابر آیپاد تاچ قطر دارد، 130 دلار از ارزان‌ترین نکسوس 7 موجود در بازار گران‌تر است؛ یعنی نکسوس 7 هشت گیگابایتی که نصف آیپد مینی حافظه دارد ولی برخوردار از نمایشگری با تراکم پیکسل بالاتر و پردازنده‌ای (روی کاغذ) سریعتر است. 

شکی نیست که اپل می‌توانست یک آیپد مینی 8 گیگابایتی را نیز با قیمت 299 دلار در ردیف محصولات جدیدش بگنجاند ولی با این حال باز هم آیپد مینی 8 گیگابایتی 100 دلار گرانتر از رقبای اندرویدی‌اش مثل نکسوس 7، گلکسی تب 2.0 و کیندل فایر HD می‌بود. بنابراین ارائه چنین ظرفیتی از آیپد مینی نمی‌توانست برای اپل چندان توجیهی داشته باشد. 

رویکرد اسکیومورفیسم (که می‌توانید در این مقاله بیشتر درباره‌اش بخوانید) در مراسم معرفی محصول اپل نیز نمود کامل یافت. اسکیومورفیسم به طور خلاصه یعنی شبیه سازی دنیای واقعی در دنیای مجازی، و ما دیدیم که چطور فیل شیلر در معرفی آیپد مینی، ضخامت آن را معادل یک "مداد" و وزنش را برابر با وزن یک "دفتر کاغذی" دانست؛ مداد و دفتر برای مردم چیزهایی ملموس هستند و استفاده از آنها در مراسم معرفی محصول، حتی شاید از به کار بردن واژه‌هایی مثل "فوق العاده" و "باور نکردنی" هم موثرتر باشد. 

آقای شیلر آیپد مینی را برتر از نکسوس 7 دانست و نکسوس 7 را به خاطر بدنه پلاستیکی (که اتفاقاً خیلی هم خوب طراحی شده)، وزن بالاتر نسبت به آیپد مینی، و صفحه نمایش کوچک و دراز به چالش کشید. و بعد مدیر ارشد طراحی اپل، آقای جانی آیو در ویدیویی از طراحی و مهندسی "فوق العاده" آیپد مینی صحبت کرد و گفت که این فقط یک آیپد کوچکتر نیست، بلکه آیپدی جدید ولی با همان تجربه خوب آیپد اصلی است. همچنین از کیفیت ساخت فوق العاده آن صحبت کرد. 

نکته این است که از نظر جانی آیو مشتریان حاضر خواهند بود پول بیشتری نسبت به تبلت‌های اندرویدی بدهند، زیرا آیپد مینی همان جذابیت‌های آیپد، مثل وزن و ضخامت کم، جذابیت ظاهری و ماندگاری بیشتر را دارد. بله واقعاً طراحی و کیفیت ساخت محصولات اپل جذاب هستند ولی در مورد این محصول خاص، قیمت بالاتر، پردازنده نسبتاً‌ قدیمی، و رزولوشنی مشابه آیفون‌های قبل از آیفون 4، برای خیلی‌ها آن را از جذابیتی که باعث شود 130 دلار اضافه بابتش پرداخت کنند می‌اندازد. 

اما حاشیه سود بالا، چیزی نیست که اپل برای رقابت بر سر قیمت آن را کنار بگذارد. آمازون تمایل دارد که کیندل فایر های خود را به قیمت تمام شده بفروشد تا این محصولات مثل کارت های اعتباری برای استفاده در فروشگاه اپلیکیشن و محتواهای چند رسانه‌ای اش باشند. گوگل نیز در حال گسترش دامنه فعالیت خود در بازار پست پی سی است زیرا درآمد تبلیغاتی زیادی در این بخش خوابیده که گوگل اصلاً نمی‌تواند از آن چشم پوشی کند. 

اما اپل نیازی به این کارها نمی‌بیند، فیل شیلر در گفتگوی اخیر خودش با رویترز دیدگاه اپل را خیلی واضح بیان کرده: «آیپد [9.7 اینچی] با فاصله بسیار زیاد موفق‌ترین محصول در دسته تبلت‌ها است. ارزان‌ترین آیپدی که ما تا قبل از این ارائه کرده بودیم [آیپد 2] 399 دلار قیمت داشت و [با وجود بالا بودن قیمت آن نسبت به رقبای 7 اینچی] باز هم مردم آن را به دستگاه‌های دیگر ترجیح می‌دادند و حالا می‌توانند محصولی که با قیمت 329 دلاری خود باز هم ارزان‌تر شده را با این طراحی جدید بخرند، و من فکر می‌کنم خیلی از مشتریان از این موضوع هیجان زده هستند.» 

2012-10-23_tablet.jpeg


شاید بعد از آوردن این نقل قول دیگر نیازی به ادامه دادن این مقاله نباشد زیرا با نقطه نظر اصلی اپل در رابطه با قیمتگذاری آیپد مینی آشنا شدیم؛ اپل آیپدی ارزان‌تر از آیپد‌های قبلی عرضه کرده و این کار را برای جذب مشتریان جدید کافی می‌داند. رودا الکساندر مدیر بخش پژوهش روی تبلت‌ها و مانیتورها از مؤسسه تحقیقاتی IHS می‌گوید:
«رقابت در بازار 7 اینچی‌ها بسیار سرزنده دنبال می‌شود، اکثر کمپانی‌های پیش رُو در این بازار محصولاتی با قیمت‌های رقابتی ارائه می‌کنند. IHS پیش بینی می‌کند که آیپد مینی با موفقیت خود باعث خواهد شد که آیپد کوچکتر به عنوان وسیله‌ای جذاب و آسان برای پذیرش در بین مشتریان قدیمی و جدید جا بیفتد. این باعث رشد فروش سریع و شکل گیری یک رقابت نفس گیر برای سایر کمپانی‌های فعال در این زمینه خواهد شد.»
آیپد مینی بسیاری از مشتریان و طرفداران اپل را سر ذوق خواهد آورد؛ یعنی کسانی که برای برند اپل ارزش شخصی قائل هستند و البته دنبال وسیله‌ای بین آیفون (یا آیپاد) و آیپد 9.7 اینچی می‌گردند. قطعاً برخی از متقاضیان آیپاد و آیپد اصلی، به سمت آیپد مینی گرایش پیدا خواهند کرد. همین‌طور بخشی از متقاضیان تبلت‌های اندرویدی. ولی بازار همیشه در حال تکاپو است و حمله به مواضع اپل نیز از سوی اندرویدی‌ها رخ خواهد داد. 

رشد همزمان تبلت‌های اندروید و iOS و البته ویندوزی باعث خواهد شد بازاری بزرگتر شکل بگیرد. فقط کافی است به این پیش بینی توجه کنیم که فروش تبلت‌ها از 117 میلیون در سال جاری میلادی به 261 میلیون در سال 2016 خواهد رسید. 

ضعف‌هایی که در آیپد مینی به چشم می‌آیند، یعنی به طور مشخص نمایشگر غیر رتینا و پردازنده A5، به احتمال زیاد در سال آینده با آمدن رتینا و پردازنده A6 به آیپد مینی بر طرف خواهند شد. و این دوباره همان داستان تکراری را به یادمان می‌آورد؛ آیفون 4 ایراد داشت و آیفون 4S خوب بود. آیپد دوم کلاً آیپد اول را از یادها محو کرد؛ آیپد نسل سوم اندک مشکلاتی داشت و آیپد نسل چهارم زود آمد تا آنها را از یادها ببرد. احتمالاً در سال آینده آیفون 5S و آیپد مینی نسل دوم محصولاتی خواستنی‌تر از نسل فعلی خود خواهند بود. ولی تا آن موقع گوگل و مایکروسافت و سامسونگ و سایرین نیز بیکار نخواهند نشست. 

به هر حال اپل قیمت‌گذاری آیپد مینی را مشخص کرده و بعید است که تا سال‌های سال آن را تغییر دهد. آیا ممکن است در سال آینده با معرفی آیپد مینی رتینا، آیپد مینی فعلی با کاهش قیمت همچنان عرضه شود تا فشار اپل روی رقبای ارزان قیمت اندرویدی به حداکثر برسد؟ باید منتظر ماند و دید که آیا سناریوی آیپد نسل سوم و آیپد 2 تکرار خواهد شد یا خیر. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.