دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

washit: یک ماشین دو منظوره برای شستن لباس و دوش گرفتن

رضا باقرزاده در- 2012-09-22 15:22

تغییرات نامساعد جوی و آلودگی های تحمیلی محیط زیست از سوی انسان از جمله مهمترین دلایل رو به نزول بودن ذخائر آب در سطح کره زمین است. برای همین است که بحران آب در اکثر کشور ها اخیرا به خوبی احساس می شود و به دنبال آن راهکار های مختلفی برای صرفه جویی در مصرف آب پیش گرفته شده است.

 

حمام کردن و شستن لباس از جمله مواردی هستند که در آنها حجم زیادی از آب مصرف می شود. چهار دانشجوی خوش ذوق از دانشگاه ترکیه ایده طراحی یک وسیله را ارائه کرده اند که می تواند شستشوی فرد و لباس هایش را همزمان انجام دهد.

 

این ماشین دو منظوره washit نام دارد. با استفاده از یک سیستم لوله کشی بسته و دو عدد پمپ آب می تواند آب حاصل از دوش گرفتن فرد را جمع آوری کند و آن را در داخل یک مخزن ذخیره نماید. سپس با استفاده از آب این مخزن لباس های فرد را بشوید.

 

اما قبل از آنکه آب برای شستشو به لباس ها برسد با کمک سه عدد فیلتر از جنس های کربنی، ارگانیک و شیمیایی و همچنین یک فاز میکروب زدایی به کمک اشعه UV و یک فاز گرمایی- حرارتی، مرحله زدودن ناخالصی آب انجام می شود. طی کردن مراحل میکروب زدایی برای این اطمینان است که لباس ها نیز با آبی سالم و بهداشتی شستشو شوند. این فیلتر ها به راحتی قابل تعویض و شستشوی مجدد هستند.

 

تنها کافی است که فرد وارد اتاقک این ماشین دو منظوره شود. لباس های خود را درآورده و طبق معمول دوش بگیرد. لباس ها پس از شستشو در تانک، خشک می شوند و برای استفاده مجدد در اختیار فرد قرار می گیرند. با وجود این ماشین حجم آب مصرفی جهت حمام کردن و دوش گرفتن کاهش می یابد.

 

این طرح به دلیل پوشش دادن نکات بهداشتی و صرفه جویی در مصرف آب موفق به اخذ جایزه Hansgrohe 2012 شده است و دانشجویان طراح در تلاش هستند تا بتوانند از بهترین مسیر این طرح را به واقعیت تبدیل کرده و نمونه تجاری آن را هم برای مصارف خانگی و هم برای مصارف عمومی نظیر استفاده در هتل ها، بیمارستانها و ... وارد بازار کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.