دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

هیئت منصفه دادگاه جنجالی؛ 9 نفری که آینده طراحی موبایل‌هارارقم زد

رضا باقرزاده در- 2012-08-22 00:27

شما همراهان نارنجی از آنچه تاکنون در دادگاه اپل و سامسونگ گذشته کم و بیش اطلاع دارید. حالا پس از آنکه مذاکره امروز سران دو کمپانی -که به درخواست قاضی انجام شده بود- بدون توافق پایان یافت، باید منتظر باشیم تا بحث‌های پایانی در روز چهارشنبه انجام شود و سپس یک گروه 9 نفره، یعنی هیئت منصفه دادگاه به قضاوت بنشینند. 

به هیئت منصفه یک کاربرگ 22 صفحه‌ای داده شده که به طرز شوک‌آوری پیچیده است. وال‌استریت ژورنال گزارش داده که در این کاربرگ پرسش‌های احمقانه‌ای مثل این مورد هم پیدا می‌شود: «اپل قرار است چند دلار بابت نقض پتنت‌های شماره 516 و 941 به سامسونگ پرداخت کند؟» 

خواندن این کاربرگ که مثلاً قرار است مشخص کند آیا سامسونگ باید 2.5 میلیارد دلار به اپل بدهد یا اپل 400 میلیون دلار به سامسونگ، مغز شما را داغ خواهد کرد. جدای از اصطلاحاتِ پتنتی، چیز دیگری هست که بیشتر به مغز آدم فشار می‌آورد؛ قرار است 9 نفر آدم که به طور تصادفی از بین ساکنین خوشبخت اطراف "دره سیلیکون" انتخاب شده‌اند با پاسخ‌های "بله یا خیر" خود یک رویه قضایی را برقرار کنند که آینده طراحی دستگاه‌های موبایل را رقم خواهد زد. 

بر طبق گزارش‌های پراکنده، هیئت منصفه (7 مرد و 2 زن) شامل افرادی با این مشخصات شغلی است:

1. یک مهندس برق 
2. یک خانه‌ساز 
3. یک کارگر ساختمانی 
4. یک جوان غیرشاغل که بازی‌های ویدیویی را دوست دارد (!) 
5. یک مأمور بیمه 
6. یک عضو اسبق نیروی دریایی؛ متخصص در زمینه تجهیزات خودکار 
7. یک مدیر انبارداری شاغل در یک دوچرخه‌فروشی 
8. یک مدیر پروژه شاغل در AT&T 
9. یک مدیر درآمد و دستمزد که با استارت‌آپ‌ها همکاری می‌کند

به نظر که گروهی جالب و دوست‌داشتنی هستند، اما آیا اینها باید کسانی باشند که حرف آخر را در منازعه دو کمپانی فوق‌العاده موفق و تأثیرگذار در صنایع تکنولوژیک می‌زنند؟ 

قاضی Koh می‌گوید: «من نگران این هستم که ممکن است اینجا یک هیئت منصفه کاملاً گیج و سر در گم (به خاطر پیچیدگی پرونده) داشته باشیم. من به شخصه در فهم مطالب دادگاه مشکل داشتم، و تازه من کسی هستم که تجربه بیشتری نسبت به هیئت منصفه دارد.» قاضی Koh شما تنها نیستید. اگر مایه دلگرمی خودتان و هیئت منصفه است باید بدانید که ماهایی هم که هر روز با دنیای دیجیتال و خبرهایش سرگرم هستیم، وضع بهتری نداریم. 

اما مگر چه می‌شد که صدور رأی نهایی پرونده را به دست متخصصین در زمینه نقض پتنت‌ها بسپارید؟ ولی نه، صبر کنید، حواستان کجا است؟ این می‌توانست مخالف با رویکرد دمکراتیک سیستم قضایی امریکا باشد. رویکردی که منجر می‌شود به دعوت از شاهدان متخصص برای حضور در جایگاه، ولی عدم عضویت آنها در هیئت منصفه! این می‌شود که ما باید با یک حس مضحک و مسخره بیرون دادگاه منتظر بنشینیم و حرص بخوریم تا ببینیم که دست‌پخت یک هیئت منصفه که تخصصی در منازعات پتنتی ندارند چه خواهد بود. قدرتی که به این 9 نفر داده شده، خیلی خیلی زیاد است. 

هر کدام از این افراد باید 700 سؤالی را که در کاربرگ 22 صفحه‌ای آمده بخوانند و تصمیم باید با اتفاق آرا گرفته شود. اما بدون تردید، رأی آنها هر چه که باشد طرفین تقاضای استیناف خواهند کرد. 

اگر حکم این باشد که سامسونگ یک مقلد است و باید جریمه دهد، پس سامسونگ باید برود دنبال یک سبک طراحی جدید برای ظاهر محصولاتش. همین‌طور تمام کمپانی‌های دیگر؛ و اگر تصمیم این باشد که کار سامسونگ اشکالی نداشته، تازه درها برای دیگران باز خواهد شد. رأی هر چه که باشد، از آستین این 9 نفر بیرون خواهد آمد و بر مسیر آینده تأثیر خواهد گذاشت. اما آیا افراد بهتری برای قضاوت میان اپل و سامسونگ وجود نداشتند؟ نظر شما در این باره چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.