دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

۲ فناوری جدید سیناپتیکس برای انقلاب در ترک‌پد و کیبوردِ لپ‌تاپ‌ها

رضا باقرزاده در- 2012-08-21 22:28

Synaptics

آخرین اتفاق مهمی که برای ترک‌پدها (trackpad) افتاد اضافه شدن حرکت های چند لمسی و حذف یک دکمه اختصاصی بود. حالا قرار است به لطف کمپانی سیناپتیکس (Synaptics) اتفاق بزرگ بعدی اضافه شدن قابلیت تشخیص و ردیابی فشار باشد. قابلیتی که شمه‌هایی از آن را در سرفیس مایکروسافت دیدیم ولی با معرفی ForcePad توسط سیناپتیکس، این تکنولوژی در شرف تبدیل شدن به خط اصلی بازار لپ‌تاپ قرار خواهد گرفت. 
در کنار فورس پد باید به تکنولوژی جدید سیناپتیکس برای کیبورد لپ‌تا‌پ‌ها نیز پرداخت که ThinTouch نام دارد. برای آشنایی با این دو پیشرفت جدید، در ادامه مطلب با galaxy همراه شوید.

ترک‌پد لپ‌تاپ‌ها برای همیشه دگرگون خواهد شد

سیناپتیکس.jpg

معرفی فورس پد تغییری بنیادی است، بیش از آنچه که فکرش را بکنید؛ آنچه شما را ترک خواهد گفت "کلیک ماوس" است که در سه دهه گذشته همه را عاشق خودش کرده بود. و حالا قرار است به جایش "ردیابی فشار" (pressure tracking) بنشیند که قادر است لمس 5 انگشت را همزمان تشخیص دهد و 5 تا gesture و دستور جدید را هم پشتیبانی خواهد کرد. این را در ذهن داشته باشید که در همین روزها توسعه‌دهندگان مستقل هم آشنایی با فورس پد را آغاز کرده‌اند. پس موج جدید در راه است. 

دانستن اینکه کمپانی سیناپتیکس در مدت اخیر با مایکروسافت هم همکاری کرده تا ویژگی‌ها و راهبردهای طراحی این ترک‌پد های جدید را برای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی توسعه دهد، باعث می‌شود باور کنیم که فورس پد کاملاً برای ویندوز 8 و تمام ویژگی‌های جدیدش آماده خواهد بود.


فواید ForcePad چیست؟

Gestures-sinaptiks.jpg

به گفته سیناپتیکس بزرگترین منفعت فورس پد این است که دقیق‌تر خواهد بود و پاسخگویی سریع‌تری خواهد داشت. در بازار امروز تفاوت بین اندازه و تکنیک‌های تولید ترک‌پد ها توسط تولیدکنندگان پی سی تجربه کار با هر لپ‌تاپی را متفاوت از دیگری کرده. حتی دو ترک‌پد را هم نمی‌توان یافت که حسی شبیه هم بدهند. 

اما با فورس پد یک بُعد جدید وارد کار خواهد شد و آن "حساسیتِ لمسی" است. شرکت سیناپتیکس می‌گوید که این تکنولوژی به ترک‌پد ها امکان خواهد داد تا در حین کار، به طور دائمی و اتوماتیک خود را کالیبره کنند. یعنی از این پس جدای از اینکه با چه لپ‌تاپی کار می‌کنید، فورس پد کارایی بهینه و ثابتی را فراهم خواهد کرد. 

در درجه دوم اهمیت، این فایده قرار می‌گیرد که هیچ مکانیسم کلیکی در پد جدید وجود ندارد در نتیجه فورس پد جای کمتری اشغال می‌کند که امکان نازک‌تر شدن لپ‌تاپ‌ها را هم فراهم می‌آورد. ضخامت پد جدید تنها 2.8 میلیمتر است.


و در آخر، فایده مهم دیگر این است که انواع ژست های بامزه جدید را می‌توان تعریف کرد. به جای swipe کردن یا scroll کردن، می‌توانید در پایان هر gesture با فشار بیشتر بر روی پد ادامه آن دستوری را که در حال اجرا است، ممکن سازید. مثالی که سیناپتیکس در این مورد زده، پخش ویدیو است. مثلاً شما می‌خواهید fast-forward کنید. به جای اینکه 3 یا 5 بار کلیک کنید تا سرعت پخش 8 یا 32 برابر شود، فقط کافی است دکمه fast-forward را لمس کنید و آن را فشار دهید. هر چه بیشتر فشار دهید، سرعت پخش بالاتر خواهد رفت. و وقتی فشار را کم و کمتر کنید، سرعت پخش به حالت عادی بر خواهد گشت. یا مثلاً تصور کنید که انگشت‌های خود را در حالی که صفحه خانگی ویندوز 8 باز است به چپ یا راست تکان دهید تا بین صفحات مختلف حرکت کنید. ایده‌ای لطیف، ولی بسیار جالب. و البته در بخش بازی‌ها هم می‌توان ایده‌های خوبی پیاده کرد.


بخت اینکه ترک‌پد فعلی شما نیز از تکنولوژی سیناپتیکس بهرمند باشد زیاد است. بنابراین نه تنها آمدن فورس پد به لپ‌تاپ‌های آینده قطعی است، بلکه به احتمال زیاد تکنولوژی غالب در اکثر آنها خواهد شد. قابلیت "ردیابی فشار" آینده این بخش است، آینده‌ای که به زودی آن را تجربه خواهیم کرد.


انقلاب در کیبوردها با ThinTouch

thintouch.jpg

ترک‌پد‌ها تنها بخشی نیستند که سیناپتیکس می‌خواهد برای همیشه دگرگون کند. این کمپانی همزمان بر روی یک کیبورد جدید نیز کار کرده که به آن ThinTouch گفته می‌شود. نه تنها حرکت عمودی کلیدهای آن کمتر از مدل‌های فعلی خواهد بود (2.5 در مقابل 3.6 میلیمتر)، بلکه کل سطح رویی کیبورد مجهز به سنسورهای لمسی خازنی است. بله، این یعنی لپ‌تاپ‌هایی نازک‌تر (یا شاید فضای کافی برای قطعات داخلی بیشتر)؛ این یعنی ضربات دقیق‌تر نوک انگشتان شما برای تایپ. و البته در این مورد نیز، تکنولوژی جدیدتر امکان استفاده از ژست های پیشرفته را فراهم خواهد کرد، حالتی که می‌توانید با کشیدن انگشت روی برخی کلیدها، دستورات خاصی را فعال کنید.


thintouch-oblique.jpg

اما اینکه حرکت عمودی کلیدها کمتر است، به این معنا نیست که بیش از حد ظریف و حساس خواهند بود. سیناپتیکس طوری کلیدهای تین تاچ را طراحی کرده که یک حرکت جانبی ناچیز داشته باشند، حرکتی که باعث می‌شود بازخورد حسی تایپ با هر کلید عمیق‌تر از آنچه در عمل رخ داده، به نظر برسد. سیناپتیکس با استفاده از چشم‌بند برای چند نفر، تست‌هایی را ترتیب داده که در آنها تین تاچ در کنار کیبوردهای معمولی آزمایش شده. شرکت‌کنندگان در آزمایش گفته‌اند که بازخورد تین تاچ اگر بهتر از کیبوردهای اپل نباشد (که از نظر خیلی از آنها بوده)، به همان اندازه رضایت‌بخش است. 

medium-thintouch.jpg

اما معرفی این تکنولوژی کیبورد هیچ فایده‌ای نخواهد داشت مگر اینکه سرانجام در محصولی به کار گرفته شود. اینجا است که ارزش دارد ذکر کنیم سیناپتیکس تقریباً 70٪ از بازار ترک‌پد های کامپیوتر را در اختیار دارد که مطمئناً کمک بزرگی خواهد بود تا بتواند تکنولوژی جدیدش را نیز بدل به مدل رایج در بازار کیبورد لپ‌تاپ‌ها کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.