دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

همزمانی کنفرانس نوکیا و مایکروسافت در ۲۹ خرداد و گمانه زنی

روز گذشته خبرهایی از مراسم ویژه مایکروسافت در روز دوشنبه منتشر شد و اغلب رسانه های معتبر مشغول جمع آوری اطلاعات و حدس و گمانه زنی در خصوص محتوای این برنامه یا محصولات معرفی شده در آن شدند. همانطور که گفتیم، اغلب معتقدند که مایکروسافت قصد دارد از تبلت ویژه خود و با استفاده از نام تجاری خود رونمایی کند. اما داستان وقتی جالب تر شد که امروز خبرهایی از عکس های تبلیغی نوکیا در صفحه فیس بوک نوکیا آمریکا منتشر شد و به نظر می رسد این شرکت هم درست در روز دوشنبه برنامه خبری مهمی خواهد داشت. این دو عکس که نه ساعت پیش منتشر شده اند، نشان دهنده تصویر هوایی جزایر هاوایی بر روی اپلیکیشن نقشه نوکیا و عکسی از یک ماشین درام Roland TR 808 ‫!‬ هستند. 


با انتشار این خبر، دوباره هیاهویی در وب برپا شده و برخی اعتقاد دارند که ممکن است مایکروسافت به جای ساخت تبلت توسط خودش، به تولید آن توسط نوکیا دل بسته و قرار است بعد از لومیا، شاهد همکاری موفق دیگری از این دو شرکت باشیم . البته برخی منابع همچونAllThingsD هم برنامه نوکیا را مختص معرفی اسمارت فون - دوربین جدید این شرکت، Nokia 808 PureView در بازار آمریکا می دانند. 

در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشید تا به جزئیات بیشتری از احتمال های ممکن در خصوص محصول جدید مایکروسافت و برنامه نوکیا را بررسی کنیم.


باید ها و نباید های یک تبلت مایکروسافتی

دو دهه است که مایکروسافت با تولید نرم افزار برای دنیای کامپیوترهای شخصی، به قدرت مطلق در این بازار تبدیل شده و همه چیز را در دستان خود گرفته است. اما با توجه به شایعات اخیر، احتمالا مایکروسافت به این نتیجه رسیده که قبضه کردن بازار تبلت ها و حکمرانی بر آنها، با فرمول عرضه ویندوز در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ که باعث چیره شدن ویندوز در بازار شد، امکان پذیر نیست. برای همین این شرکت تصمیم گرفته راه و رسم اپل در عرضه سخت افزار هماهنگ با نرم افزار را در پیش گیرد. در صورت وقوع این اتفاق، برای اولین بار در تاریخ ۳۷ ساله این غول تکنولوژی، شاهد عرضه یک سخت افزار ویندوزی توسط مایکروسافت خواهیم بود. البته به طور حتم همانند بازار PCها، شاهد عرضه تبلت های ویندوزی توسط کارخانه های متعددی هم در سراسر دنیا خواهیم بود. 

سایت MSNBC هم در کنار تحلیل شایعات پیرامون برنامه روز دوشنه مایکروسافت، به این موضوع پرداخته که تبلت احتمالی این شرکت، برای مورد توجه قرار گرفتن در بازار و سلطه احتمالی بر آن، چه خصوصیاتی باید داشته باشد. به زعم این سایت، مایکروسافت برای غلبه بر بازار با یک تبلت ویندوزی سازگار با Xbox، باید از سه ابزار مهم موجود، ایده بگیرد: 

ابزار اندرویدی ترانسفورمر پرایم ایسوس، اولین دستگاهی بود که شایسته عنوان یک تبلت گیم مناسب هر دو گروه سرگرمی طلب و بازی خورهای حرفه ای است. یک تبلت چهار هسته ای که از پردازنده تگرا ۳ بهره می برد و خروجی HDMI هم دارد. با آن می توان بازی های سه بعدی را با جزئیات بسیار خوبی روی تلویزیون های 3D مشاهده کرد و حتی از دسته های بازی استاندارد Xbox و PlayStation از طریق پورت یو اس بی، روی آن استفاده نمود. تلفیق کارایی و قدرت پردازنده انویدیای این تبلت، آن را تبدیل به پلتفرم مناسبی برای بازی کرده است. اما این محصول در حوزه محتوا حسابی لنگ می زند و قادر به رقابت با 3DS نینتندو یا PS Vita سونی نیست. 

پلی استیشن ویتا سونی هم یک ابزار چهار هسته ای است که با صفحه نمایش زیبای خود و همراهی حجم عظیمی از بازی های با کیفیت بالای پلتفرم سونی و همچنین قابلیت های کنترلی خارق العاده اش، یکی از قدرتمندان بازار است. اما در عرصه هایی چون وبگردی حسابی لنگ می زند. 

محصول سوم هم iPad، تبلت جادویی اپل است که علی رغم یکه تازی در بازار تبلت ها و استقبال از سوی بازیکن های سرگرمی طلب، تا کنون در دنیای بازی خورهای حرفه ای (به دلایلی چون نداشتن پورت HDMI و عدم پشتیبانی از سه بعدی و ناتوانی در استفاده از دسته های بازی)، نتوانسته چندان بدرخشد. 

تبلت مایکروسافت هم نیاز دارد که چیزهای بسیاری را برای جلب توجه بازیکن های معمولی و بازی خورهای حرفه ای رو کند. به شکل واضح، کیفیت و کارایی موبایل های ویندوزی نشان داده که این ابزارهای موبایل می توانند توانایی و دقت کم نظیر Xbox را عرضه کنند. یک تبلت Xbox-primed مایکروسافتی باید همچون ترانسفورمر ایسوس، دارای خروجی HDMI، پشتیبانی از قابلیت سه بعدی و امکان کنترل با موس و دسته های بازی باشد. و همچنین باید کنترل عالی بازی های PS ویتا را با سادگی و کاربرپسندی محیط آیپد همراه کند. و چیزی که مایکروسافت نباید زیاد نگران آن باشد، بخش محتوایی کار است. زیرا آنها قبلا محتوای لازم و خوبی را بر روی پلتفرم ایکس باکس جمع آوری کرده اند و تنها کافی است تبلت شان را به قابلیت استفاده از شبکه ایکس باکس لایو مجهز کنند. هر چند که مایکروسافت در کنار اتکا به این محتوا، نباید مذاکره جهت ورود بازی های پر طرفدار در دنیای بازیکن های سرگرمی طلب و همچنین بازی خورهای حرفه ای را فراموش کند.


نوکیا، شراکتی تازه با مایکروسافت یا کمپین تبلیغاتی ۸۰۸ پیور ویو

250697_384764348237883_1138366887_n.jpg

205340_384729094908075_603575866_n.jpg

عکس های بالا هم، همان داستان تبلیغ فیس بوکی نوکیا برای برنامه روز دوشنبه این شرکت هستند. داستانی که بسیاری آن را مرتبط با کنفرانس تبلت مایکروسافتی روز دوشنبه در لس آنجلس می دانند و برخی هم همچون AllThingsD به نقل از منابع خبری شان از مراسم معرفی رسمی Nokia 808 برای بازار آمریکا سخن می گویند. زیرا عکس های منتشره، یکی مربوط به عکس هوایی جزایر هاوایی در اپلیکیشن نقشه نوکیا است که می تواند اشاره به استفاده از تکنولوژی دوربین های تصویربرداری ماهواره در برند جدید PureView نوکیا داشته باشد. و دیگری هم مربوط به بخشی از یک دستگاه درام با نام Roland TR 808 است که عدد 808 آن نظریه معرفی موبایل-دوربین نوکیا ۸۰۸ را بیشتر تقویت می کند.


تلویزیون مایکروسافتی؟!

در این میان، سایت phys.org هم می گوید که با توجه به برگزاری مراسم مایکروسافت در لس آنجلس، احتمالا باید شاهد برخی محصولات مرتبط با صنعت سرگرمی و رسانه، در کنار تبلت مایکروسافت باشیم. به زعم این سایت مایکروسافت در کنار تبلت ویندوز RT خود، احتمالا از سرویسی چون فیلم آنلاین، تلویزیون، یا موسیقی را رونمایی خواهد کرد. جالب تر اینکه Phys‪.‬org می گوید که مایکروسافت قصد معرفی شرکای ویژه خود در طرح تبلت را دارد و همانند اپل، خودش دست به کار تولید سخت افزار و نرم افزار یکپارچه برای تبلت ویندوز RT نخواهد شد. 

در کنار همه این داستان ها، خبرهایی از خرید شبکه اجتماعی خصوصی شبه توییتر Yammer که ویژه مشاغل است و همچنین سرویس ویدیویی Hulu توسط این غول نرم افزاری شنیده می شود و امیدواری به محصول تازه مایکروسافت را بیشتر می کند. منابع نزدیک به مایکروسافت از قصد این شرکت جهت ادغام Hulu با سرویس سرگرمی آنلاین Xbox Live خبر می دهند. 

Rob Enderle از تحلیل گران مستقل دره سیلیکون می گوید‫:‬ «این برنامه در لس آنجلس است، پس باید درباره رسانه هم باشد‫.‬ این مراسم می تواند در خصوص سخت افزار هم باشد‫.‬ اما پس از شکست پروژه های Kin (اسمارت فون مایکروسافت که چند هفته پس از عرضه از بازار جمع شد) و Zune (پخش کننده موسیقی که قصد رقابت با آی پاد کلاسیک و تاچ را داشت)، نمی توانم تصور کنم که چطور هنوز فردی در مایکروسافت پیدا می شود که می خواهد بازی دیگری را با سخت افزار مایکروسافتی شروع کند‫.‬» 

فیز دات اورگ همچنین پیش بینی می کند که تبلت جدید مایکروسافت هم با پردازنده ویژه دستگاه های موبایل (ARM)‌عرضه خواهد شد و هم مدل هایی از آن قلب تپنده کامپیوترهای معمولی (x‪86‬) را در سینه خواهند داشت. 

با همه این تفاسیر، تنها دو روز صبر لازم است تا به انتهای داستان شایعات مایکروسافت و نوکیا برسیم. پس فراموش نکنید که دوشنبه با نارنجی همراه باشید. پیش بینی شما در خصوص این دو مراسم جذاب و پر سرو صدای مایکروسافت و نوکیا چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.