دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

آغاز عرضه عمومی سهام فیسبوک: میلیاردرهای جدید دنیای تکنولوژی

بالاخره شرکت فیسبوک عرضه عمومی سهامش را از ساعتی پیش آغاز کرد. این شرکت امروز ۴۲۱،۲۳۳،۶۱۵ سهم خود را هر یک به ارزش ۳۸ دلار به فروش گذاشت و البته در همان دقایق اول نیز شاهد رشد ارزش سهام بودیم. به این مناسبت بران شدیم تا نگاهی بیاندازیم به ۱۲ سهام دار بزرگ فعلی این شرکت که قرار است با این فروش بزرگ به ناگهان چند میلیارد ناقابل پول بدست آورند. پس در ادامه این شما و این هم لیست سهام داران اصلی فیسبوک.


Mark Zuckerberg

رسما می توانید نام ایشان را مرد پول ساز بگذارید. مارک زاکربرگ از سال ۲۰۰۴ که فیس بوک را خلق کرد، سکان ریاست آن را در دست دارد، سایتی که ثروت فراوانی برای او به همراه داشته. وی در سال ۲۰۰۶ در حالی که تنها ۲۲ سال داشت، با رد پیشنهاد یک میلیارد دلاری تری سمل مدیر یاهو همگان را به تعجب وا داشت. البته این در برابر رد پیشنهاد بعدی هیچ بود. او در سال بعد پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت را نیز رد کرد.


حالا زاکربرگ در حال فروش ۵۳۳.۷ میلیون سهم به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به عموم است. به این ترتیب کل ۱۸.۴ درصد سهام وی در فیس بوک، با این قیمت، ۱۹ میلیارد دلار ارزش دارد که تا فردا صبح می بینید که بیشتر هم شده است.


Dustin Moskovitz

910229-www-narenji-ir-winners-facebook_02.jpg

دیگر بنیان گذار فیس بوک و هم اتاقی مارک زاکربرگ در دانشگاه هاروارد که همراه او به پالوآلتوی کالیفرنیا (دره سیلیکون) رفت تا فیس بوک را پایه گذاری کنند. او قبل از ترک شرکت برای شروع Asana، مدیر قسمت تکنولوژی بود. ارزش سهام وی ۵.۱ میلیارد دلار است.


Yuri Milner

910229-www-narenji-ir-winners-facebook_03.jpg

سرمایه دار بزرگ روسی که در سال ۲۰۰۹ روی فیس بوک سرمایه گذاری کرد. وی در این عرضه عمومی سهام حدود ۱.۷ میلیارد دلار سهم می فروشد و ۵ میلیارد دلار را نگه می دارد (این قیمت بر اساس ارزش حداقل اولیه است).


میلنر و شرکت سرمایه گذاری اش، دی اس تی گلوبال، اکنون از سرمایه گذاری های رویZynga و Groupon نیز سود فراوانی می برند.


Peter Thiel

910229-www-narenji-ir-winners-facebook_04.jpg

در سال ۲۰۰۴، هنوز مشخص نبود که فیسبوک قرار است دنیا را تکان دهد. مای اسپیس بزرگترین شبکه اجتماعی آن زمان بود، اما بی توجه به این مسائل پیتر تییل ۵۰۰ هزار دلار روی فیس بوک سرمایه گذاری کرد. وی اکنون ۶۴۰ میلیون دلار سهم برای فروش گذاشته است و ارزش باقی مانده سهامش نیز ۱.۱ میلیارد دلار برآورد می شود.


Sean Parker

910229-www-narenji-ir-winners-facebook_05.jpg

آقای پارکر خودش را این گونه توصیف می کند: «لطفا شان پارکر را کسی متفاوت از جاستین تیمبرلیک (بازیگر نقش شان پارکر) در فیلم سوشیال نتورک بدانید.» وی یکی از بنیان گذاران نپستر است و نقش حیاتی ای در روزهای اولیه تولد فیسبوک بازی کرد. سایتی که وی را کاملا ثروتمند کرد. او حدود ۴ درصد سهام به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار را عرضه می کند. ضمنا وی همراه بنیان گذار دیگر نپستر Shawn Fanning سایت Airtime.com را نیز بنیان گذاری کرده است.


Eduardo Saverin

910229-www-narenji-ir-winners-facebook_06.jpg

ادواردو ساورین یکی از بنیان گذاران شرکت است و تا آنجایی که خبر داریم اکنون در سنگاپور زندگی می کند. سهام وی حدود ۴ میلیارد دلار تخمین زده می شود، هر چند گفته می شود وی مقدار دقیق سهام را نگفته است.


Microsoft

910229-www-narenji-ir-winners-facebook_07.jpg

در سال ۲۰۰۷، استیو بالمر می خواست تا مایکروسافت، فیس بوک را به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار بخرد، اما مارک زاکربرگ تمایلی به واگذاری کنترل فیسبوک به مایکروسافت نداشت. بنابراین مدیر مایکروسافت بهترین گزینه باقی مانده را انتخاب کرد: ۱.۶ درصد سهام در ازای ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه گذاری. این کار یکی از هوشمندترین حرکت های مایکروسافت در دهه اخیر به شما می رود. مایکروسافت حدود ۲۴۹ میلیون دلار برای عرضه عمومی دارد و با احتساب ۳۸ دلار برای هر سهم ۹۹۷ میلیون دلار را باقی می گذارد.


Bono (and Elevation Partners)

910229-www-narenji-ir-winners-facebook_08.jpg

وی از سال ۲۰۰۹ در فیسبوک بوده و علاوه بر این جزو گروه سرمایه گذاران Elevation Partners نیز می باشد که ۱.۵ درصد سهام فیسبوک را در اختیار دارند. Elevation قصد دارد ۱۷۶ میلیون دلار برای فروش بگذارد و ۱.۳ میلیارد را نگه دارد. این بازگشت مالی می تواند خاطرات دردناک این شرکت را در سرمایه گذاری های ناموفق اش در پالم و مجله فوربس تسکین دهد.


Sheryl Sandberg

910229-www-narenji-ir-winners-facebook_09.jpg

سندبرگ مهره کلیدی زاکربرگ محسوب می شود، که در سال ۲۰۰۸ توسط زاکربرگ از گوگل به فیسبوک آورده شد. وی اکنون مدیر اجرایی شرکت محسوب می شود. حقوق پایه او مقدار نه چندان زیاد ۳۰۰ هزار دلار است که با ۱.۹ میلیون سهم جبران شده است. این سهام اکنون ۷۲ میلیون دلار ارزش دارند. گرچه در مقابل سهام داران قبلی چندان زیاد نیست.


Marc Andreessen

910229-www-narenji-ir-winners-facebook_10.jpg

مارک اندریسن بنیان گذار محترم، مشهور و بزرگ، که یکی از بنیان گذاران نت اسکیپ نیز محسوب می شود، از دسته سرمایه داران جسور و ریسک پذیر است. او جزو اولین افرادی بود که به زاکربرگ کمک کرد تا فیسبوک را رشد دهد. وی ۲۵۱ میلیون دلار در فیسبوک سهم دارد. (این پول جدای از پولی است که وی از شرکتش Andreessen-Horowtiz بابت سرمایه گذاری در Instagram بدست می آورد.)


Reid Hoffman

910229-www-narenji-ir-winners-facebook_11.jpg

بنیان گذار LinkedIn که همراه با پیتر تیل در روزهای ابتدایی فیسبوک به زاکربرگ را ۴۰ هزار دلار کمک کرد. وی اکنون ۳۶ میلیون دلار عرضه می کند و ۱۳۸ میلیون را باقی می گذارد.


James W. Breyer

910229-www-narenji-ir-winners-facebook_12.jpg

برییر در سال ۲۰۰۵ در اولین قدم ریسکی اش، ۱۲.۷ میلیون برای شرکتی که آن زمان ۹۳ میلیون دلار ارزش داشت، سرمایه گذاری کرد. وی امروز ۱.۸ میلیارد سهام عرضه می کند و ۵.۸ میلیارد را نگه می دارد.


خب، این لیست ۱۲ تایی افرادی بود که در زمانی درست و برای شرکت موفق دست به ریسک زده بودند و امروز قرار است ثمره این خطر را دریافت کنند. هر چند هنوز مشخص نیست ارزش نهایی سهام چقدر خواهد بود و فعلا در شروع که رشد بالا و استقبال خیره کننده ای به همراه داشته است. همان طور که گفتیم قیمت اولیه ۳۸ دلار برای هر سهم است، اما هیچ کس از قیمت نهایی خبر ندارد. شما فکر می کنید ارزش نهایی سهام چه مقدار برای هر سهم باشد؟ برای مقایسه در زیر چند ارزش اولیه و نهایی چند شرکت را آورده ایم.


Zynga با ۱۰ دلار شروع و با ۹.۵ به اتمام رسید (۵ درصد کاهش) 
Groupon با ۲۰ دلار آغاز و با ۲۶.۱۱ به اتمام رسید (۳۱ درصد افزایش) 
Pandora Media با ۱۶ دلار شروع و با ۱۷.۴۲ تمام (۹ درصد افزایش) 
LinkedIn با ۴۵ دلار شروع و با ۹۴.۲۵ تمام شد (۲۰۹ درصد افزایش)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.