رضا باقرزاده در- 2012-09-28 23:56
اطلاعات جدید ارسالی از مریخ نورد Curiosity حاوی شواهدی از وجود یک رودخانه قدیمی روی سطح این سیاره است. شواهدی که نشان می دهد مریخ به احتمال زیاد در سال های بسیار دور دارای جریان آب بوده است.
تصویر بالا در نگاه اول شبیه تخته سنگ هایی معمولی است اما ناسا می گوید که اثر جریان آب روی آنها وجود دارد و این سنگ ها مشابه سنگ های کف رودخانه فرسایش پیدا کرده اند.
اما نکته جالب دیگر کشف سنگریزه ها است. سنگریزه هایی که به این تخته سنگ ها چسبیده اند نشان می دهد که بر اثر جریان آب کروی شکل شده اند و فاصله ای طولانی توسط آب حرکت کرده اند. اندازه آنها نیز به گونه ای بوده که احتمال جابجایی آنها را توسط باد بسیار کم می کند.
پرفسور دیتریچ از دانشگاه برکلی می گوید که از روی اندازه این سنگریزه ها می توان حدس زد که سرعت جریان آب در این رودخانه حدود ۱ متر در ثانیه و عمق آن نیز حدود یک متر بوده است. این نخستین باری است که ما چنین شواهدی می بینیم.
هر چند شاید این رودخانه میلیون ها سال پیش روی مریخ جریان داشته اما سبب می شود که مریخ نورد ناسا با کنجکاوی بیشتر به سوی کشف شواهد حیات حرکت کند
رضا باقرزاده در- 2012-09-28 23:56
ساعتی پیش تیم کوک مدیرعامل اپل در نامه ای سرگشاده از مشتریان این شرکت به خاطر مشکلات سرویس جدید نقشه اپل عذرخواهی کرد.
او در نامه اش گفته که اپل نهایت تلاش اش را می کند تا بهترین محصولات را با کامل ترین تجربه ممکن در اختیار مشتریان قرار دهد. با راه اندازی سرویس نقشه در هفته گذشته ما احساس می کنیم که در این زمینه با کیفیت لازم عمل نکرده ایم و محصولی با کلاس جهانی ارایه نشده است.
ما بابت این موضوع بینهایت متاسفم هستیم و به خاطر ناراحتی مشتریان عذر خواهی می کنیم و می گوییم که تمام تلاش مان را می کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم.
بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه هم اکنون از این سرویس استفاده می کنند و ما برای ساختن امکانات جدید مجبور بودیم که سرویس نقشه را به طور کامل از اول بسازیم. تیم کوک در نامه اش از کاربران خواسته که صبر پیشه کنند تا اپل این سرویس را بهبود دهد و ضمنا گفته تا آن زمان می توانید از سرویس های نقشه دیگر مانند بینگ، گوگل، نوکیا و… استفاده کنید.
همانطور که اطلاع دارید اپلیکشن نقشه جدید اپل برای سیستم عامل آی او اس با اشتباهات فاحش و مشکلات زیادی همراه بوده و همین موضوع سبب نارضایتی کاربران زیادی در سراسر جهان شده است.
رضا باقرزاده در- 2012-09-24 23:04
امروز صبح نوکیا اعضای تازه خانواده آشا را معرفی کرد، دو اسمارت فون ارزان قیمت با صفحه لمسی. به نظر می رسد آشا ۳۰۸ و آشا ۳۰۹ بیش از هر چیز بر روی وبگردی سریع تمرکز کرده اند. هر دوی آنها از نظر ظاهر و مشخصات درونی بسیار شبیه هم هستند و تفاوت های کمی میان آنها می توان یافت. مانند اینکه آشا ۳۰۸ از دو سیم کارت پشتیبانی می کند، در حالی که آشا ۳۰۹ یک سیم کارته است.
به گفته نوکیا، آشا ۳۰۸ و آشا ۳۰۹ را می توان جزو خانواده تلفن های هوشمند لمسی خازنی با قیمت مناسب دسته بندی کرد. انتظار می رود قیمت این دستگاه ها در آمریکا حول و حوش ۹۹ دلار اعلام شود. اگر چه هنوز نوکیا به دنبال همکارانی از میان اپراتورهای موبایل است، تا پس از آن قیمت را اعلام نماید.
هر دو این اسمارت فون ها از نسخه جدید مرورگر اینترنتی Nokia Xpress Browser استفاده می کنند، که گفته می شود ۹۰ درصد نسبت به نسخه قبلی کارایی بهتری دارد. این تلفن های همراه هوشمند تنها از شبکه های 2G پشتیبانی کرده و امکان استفاده از شبکه های 3G را ندارند. اما هر دوی آنها برای اینترنت گردی سریع، به وای فای مجهز هستند. صفحه نمایش این دو اسمارت فون ۳ اینچی و از نوع WQVGA است. رابط کاربری آنها هم نسخه جدید Swipe نوکیا است.
از دیگر امکانات این موبایل ها می توان به رادیو با صدای استریو، اسپیکرهای قدرتمند و پشتیبانی از میکرو SD تا ظرفیت ۳۲ گیگابایت اشاره کرد. علاوه بر این شما ۴۰ بازی اختصاصی EA را بر روی آنها خواهید داشت و اپلیکیشن های تویتر و فیس بوک هم به صورت پیش فرض نصب شده اند
رضا باقرزاده در- 2012-09-24 23:03
سونی روز دوشنبه اعلام کرد که به زودی نوع جدیدی از باتری های بیرونی (یدکی) اسمارت فون ها و تبلت ها را رونمایی خواهد کرد. این باتری های همراه، با ظرفیت های ۳۵۰۰ تا ۷۰۰۰ میلی آمپر عرضه شده و تنها ۱۹۸ گرم وزن خواهند داشت. ابعاد ۱۳۰ در ۱۳ میلیتری این باتری ها هم، آنها را به محصولی در قد و قواره اسمارت فون های امروزی بدل کرده است.
این گجت های پرکاربرد با استفاده از کابل USB شارژ می شوند. سونی ادعا می کند که هر باتری می تواند بدون کاهش ظرفیت و بروز مشکل، حداقل تا ۵۰۰ بار شارژ شود. سرعت شارژ اغلب اسمارت فون های موجود در بازار توسط این باتری، یک تا 1.5 ساعت است.
اگر هم فکر می کنید قد و قواره این باتری بزرگ بوده و حمل آن برای تان سخت است، سونی باتری stick-type را به شما پیشنهاد می کند که به اندازه یک فلش درایو بوده و در رنگ های جذابی عرضه خواهد شد. هر دو مدل باتری های بیرونی سونی در پاییز امسال وارد بازار خواهند شد و از ۳۰ تا ۹۰ دلار قیمت خواهند داشت
رضا باقرزاده در- 2012-09-24 23:01
اطلاعات هم مانند هر چیز دیگر، سرانجام می میرند. موسیقی های تان، فیلم های تان، اسناد و مدارک تان، فایل های مهم تان، کامپیوترتان. شما از هیچ یک توقع ندارید تا ابد زنده بمانند… اما شاید آرزوی چنین چیزی را در سر داشته باشید.
هیتاچی با دستیابی به تکنولوژی جدیدی، یک صفحه شیشه ای کوارتز تولید نموده و ادعا می کند می تواند اطلاعات و داده ها را تا ابد در آن ذخیره و حفظ کند. سی دی و هارد دیسک ها معمولا تنها چند دهه محدود یا حداکثر یک قرن عمر می کنند، اما این شیشه کوارتز می تواند «درجه حرارت های بینهایت زیاد را تاب آورده و در برابر شرایط محیطی غیرقابل تصوری ایستادگی کند. تقریبا تا ابد.»
این محصول تازه چگونه عمل می کند؟ اطلاعات به صورت باینری (صفر و یک) توسط نقطه و فرورفتگی هایی در وسط یک لایه نازک شیشه کوارتز نگهداری می شوند. این داده ها با میکروسکوپ های نوری معمولی قابل خواندن هستند. سایت PhysOrg درباره این ابزار ذخیره سازی می گوید:
نمونه اولیه این ابزار ذخیره سازی یک شیشه ۲ سانتی متر مربعی با ضخامت ۲ میلیمتر است که از کوارتز ساخته شده است. کوارتز ماده ای بسیار استوار و بادوام است که برای ساخت جام ها و دیگر ابزارهای شیشه ای آزمایشگاهی استفاده می شود.در حال حاضر، ماده تولید شده (که ضد آب هم هست) دارای چهار لایه نقطه نقطه است که می تواند در هر اینچ مربع ۴۰ مگابایت اطلاعات را ذخیره کند. یعنی گنجایشی شبیه به سی دی های موسیقی امروزی. اما محققان هیتاچی معتقدند که لایه های بیشتری را هم می توانند به آن بیفزایند. ابزار ذخیره اطلاعات شیشه ای. تصورش هم سخت است که ماده ای به این شکنندگی، قویترین ابزار ذخیره اطلاعات باشد.
این چیپ بسیار مستحکم در برابر اغلب مواد شیمیایی مقاوم بوده و امواج رادیویی تاثیری بر روی آن ندارند. در خصوص دوام آن هم به همین بسنده می کنیم که می تواند دمای هزار درجه سانتی گراد را برای دو ساعت به راحتی تاب آورده و هیچ آسیبی نبیند.
رضا باقرزاده در- 2012-09-24 23:01
مدیر کل بخش بازیهای اَبری در کمپانی انویدیا به جمع آنهایی پیوسته که معتقد هستند کنسولهای بازی سنتی، دارند به پایان راه نزدیک میشوند. آقای فیل ایسلر میگوید یکی از معتقدین به این نظریه است که نسل بعدی کنسولهای بازی آخرینها در نوع خود خواهند بود.
Xbox 360 تقریباً 7 سال است که پا به دنیا گذاشته و PS3 هم 6 ساله است. با در نظر داشتن روند رشد تکنولوژی به نظر میرسد که نسل بعدی این کنسولها نیز قبل از اینکه از دور خارج شوند حداقل 10 سال در بازار حضور داشته باشند.
بنابراین پرسشی که به وجود میآید این است که در سال 2023 آیا هنوز برای بازی باید یک کنسول به تلویزیون وصل کرد؟ به احتمال زیاد نه! ولی این آینده محتوم به این زودیها از راه نخواهد رسید. آقای ایسلر هم معتقد نیست که صنعت بازی دچار تحولات زودهنگام خواهد شد.
معلوم است که در 10 سال آینده اتفاقات زیادی به وقوع خواهد پیوست. پرسش واقعی این است که کمپانیهای سنتی مثل سونی و مایکروسافت چطور به رقابت و حضور پررنگ خود ادامه خواهند داد و چه واکنشی به حضور بازیگران جدید که برای عوض کردن قاعده بازی وارد میدان رقابت خواهند شد، نشان میدهند؟
برای انویدیا، گام بعدی تکنولوژی اَبری است. البته ایسلر میگوید که شاید تا 10 سال دیگر این تکنولوژی جا بیافتد زیرا هنوز زمینه مساعد نیست. در حدود یک ماه پیش بود که برترین ارائه دهنده بازیهای اَبری، یعنی Onlive ورشکسته شد. نزدیکترین رقیب آن یعنی gaikai هم که در اقدامی پیشدستانه توسط سونی و با قیمت 380 میلیون دلار خریداری شد. اما شکست Onlive در میدان رقابتی که سرویسهای زیادی به ارائه بازیهای رایگان میپردازند باعث شد این سؤال در اذهان شکل بگیرد که آیا تکنولوژی اَبری برای بازیها دارای مزیت اقتصادی هست یا خیر؟
تکنولوژی ابری این امکان را به کاربران میدهد تا بازیهای سنگین را حتی با کامپیوتر ضعیف و قدیمی خود انجام دهند، زیرا عملیات پردازش گرافیکی بر روی سرورهای شرکتی مثل Onlive انجام شده و تصاویر برای کاربر ارسال میشود. از این نظر، تکنولوژی بازیهای ابری دارای مزیت زیادی است و جذاب مینماید. ولی شکست شرکتی مثل Onlive را چطور باید تفسیر کرد؟
آقای ایسلر میگوید که تکنولوژی اَبری در بخش بازیها میتواند جرقهای بسیار بزرگ بزند. او معتقد است در سال 2013 پروژههای بیشتری در زمینه بازیهای ابری ظهور خواهند کرد. انویدیا نیز تکنولوژی گرافیک اَبری را به چیپهای خود اضافه کرده تا کارتهای گرافیکی مناسب برای سرورهای پردازش اَبری در اختیار کمپانیها قرار بگیرد. در واقع انویدیا با ارائه این کارتهای گرافیکی این امکان را به ارائه دهندگان چنین خدماتی داده تا چند بازی را بر روی هر سرور تطبیق دهند و استفاده اقتصادیتری از زیرساختهای خود ببرند.
ناگفته پیدا ست که پیشرفت اینترنت تمام جنبههای زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده و بزرگترین دستاوردهای این پیشرفت در آینده نزدیک، خدمات ابری خواهند بود. درست است که هنوز این خدمات آنچنان که باید و شاید جا نیافتاده و به بلوغ نرسیدهاند، ولی ورود جدی کمپانیهای بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت و اپل به این میدان، به خودیِ خود نشانگر اهمیت آن است. در این بین به نظر نمیرسد که صنعت بازیها هم از تحولی به این بزرگی جا بماند. نظر شما در این باره چیست؟
رضا باقرزاده در- 2012-09-24 23:00
شاید تعهد بیل گیتس برای اهدای ۶۰ میلیارد دلار، وی را به بزرگترین خیّر و بخشنده تاریخ بشری تبدیل کرده باشد. در حالی که استیو جابز هیچ گاه تمایلی به انجام این کارها نداشت. شاید بزرگترین قدم استیو در این راه، تعریف از بخشندگی بیل گیتس باشد. جابز در کتاب زندگی نامه خود (به قلم والتر آیزاکسون) می گوید:
در واقع بیل هیچ قدرت تخیلی نداشته و هرگز چیزی را اختراع نکرده است و این دلیلی است که من فکر می کنم او اکنون در بخشش و بشردوستی احساس راحتی بیشتری دارد تا در تکنولوژی. او به شکل بی شرمانه ای تنها به سرقت ایده های دیگران می پردازد.و البته گیتس هم از پاسخ دندان شکن به چنین گفته هایی ابایی ندارد و در سال ۱۹۹۸ هنگامی که اپل روزگار بدی را می گذراند، گفت:
من نمی توانم تصور کنم که چرا (جابز) حتی حاضر نیست آن را امتحان کند (پذیرش مدیرعاملی اپل)؟ شاید وی می داند که نمی تواند یک برنده باشد!هنوز هم با پیش رفتن جدال ها و رقابت های دنیای تکنولوژی، جابز-گیتس بیش از آنکه برای تند و تیز بودن شان ما را تحت تاثیر قرار دهند، به خاطر مدت طولانی بقای شان تاثیر گذارند. در بلندای رقابت اپل-مایکروسافت بسیار سخت است تصور کنیم که آنها راهی همچون رقابت اپل-سامسونگ را در پیش بگیرند. یک نبرد حماسی میان دو غول که به اتاق های دادگاه هم کشیده شده است. طرفداران دو آتشه اپل به صفحه فیس بوک سامسونگ نفوذ می کنند. در مقابل سامسونگی ها، این طرفداران دو آتشه را در تبلیغات شان به تمسخر می گیرند.