دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

گوگل و نقشه‌ای که برای دانش بشر کشیده

رضا باقرزاده در- 2012-08-07 21:47

Knowledge Graph

در ماه مِی، یعنی حدود دو ماه قبل، یک نوسازی جالب را در نتایج موتور جستجوی گوگل شاهد بودیم. نقشهٔ دانش (Knowledge Graph) که از آن پس نتایج اش در سمت راست صفحه نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود، اطلاعات و تصاویر مرتبط با سوژه را در کنار نتایج مرسوم -که همان لینک‌های منتهی به سایت‌های مختلف هستند- به نمایش در می‌آورد.


گوگل در حال فاصله گرفتن از انطباق صرف واژه‌ها است و دارد به سمت تشخیص چیزهای موجود در دنیای واقعی و نیز روابط میان آنها می‌رود تا بتواند با ارائه آنها به کاربران، تجربهٔ جستجوی غنی‌تری را رقم بزند. در ادامه، بعد از یک آشنایی کوتاه با نقشهٔ دانش، مصاحبه سایت readwriteweb با خانم «امیلی موکسلی» مدیر ارشد بخش «نقشهٔ دانش» را خواهید خواند.

ادامه مطلب ...

نخستین تصویر از تلفن ویندوز فون 8 نوکیا؟

رضا باقرزاده در- 2012-08-07 21:15

چند روز پیش در مورد از راه رسیدن نخستین تلفن ویندوز فون 8 صحبت کرده بودیم. حالا به نظر می رسد این نخستین تصویر از تلفن جدید نوکیا باشد که در یک وبلاگ چینی منتشر شده است. 

البته ممکن است این تصاویر مربوط به ویندوز فون 7.8 باشند اما به احتمال زیاد، این تلفن مدل آزمایشی نوکیا برای آماده سازی تلفن جدیداش با سیستم عامل ویندوز فون 8 است. 

گفته می شود که این تلفن از آبان ماه وارد بازار خواهد شد.


nokia-wp8-proto-leak-2_narenji.jpg

هشدار مدیرعامل ایسر به مایکروسافت: در ساخت سرفیس بازنگری کنید

رضا باقرزاده در- 2012-08-07 21:15

تبلت سرفیس مایکروسافت سبب نگرانی شرکت های بزرگ سازنده کامپیوترهای شخصی شده است. پیش از این واکنش های مختلف برخی از این شرکت ها را دیده بودیم. اما این بار مدیرعامل شرکت ایسر صریح تر از بقیه نسبت به از راه رسیدن این تبلت واکنش نشان داده است. 

او به مایکروسافت هشدار داده که محصول جدید اش می تواند تاثیر منفی بزرگی بر روی کل اکوسیستم کامیپوترهای شخصی به وجود بیاورد و ممکن است با واکنش منفی شرکت های دیگر مواجه شود. 

او به مایکروسافت گفته "در مورد این محصول فکر کنید، دوباره فکر کنید. اگر مایکروسافت قصد دارد وارد ساخت سخت افزار بشود پس ما باید چه کنیم؟ آیا ما باید همچنان به مایکروسافت تکیه کنیم یا به دنبال گزینه های دیگر باشیم؟" 

تا به حال وضعیت به این شکل بوده که مایکروسافت نرم افزار را تولید می کرده و شرکت های دیگر کار ساخت سخت افزار را انجام می دادند. اما به نظر می رسد با تغییر رویه مایکروسافت حالا شرکت های بزرگ با این تهدید مواجه شده اند که در آینده نزدیک مشتریان شان را از دست خواهند داد. 

جالب اینجا است که گوگل هم در حال اتخاذ سیاستی مشابه با مایکروسافت است و به تازگی تبلت خودش را با نام نکسوس 7 ارایه کرده است. هر چند که این تبلت توسط ایسوس ساخته شده اما احتمالا تبلت بعدی توسط خود گوگل و در موتورولا ساخته می شود که حالا در مالکیت گوگل است. 

با این حساب فکر می کنید در آینده بازار در اختیار غول هایی خواهد بود که می توانند نرم افزار و سخت افزار را با هم بسازند یا اینکه شرکت های دیگر هم همچنان در میدان رقابت باقی می مانند؟

تجربه ای متفاوت با صداهای افزوده

رضا باقرزاده در- 2012-08-07 21:00

شوالیه تاریک

تا به حال مطالب زیادی را در رابطه با واقعیت افزوده در نارنجی خوانده اید. واقعیت افزوده تصاویری هستند که علاوه بر آنچه در حالت عادی مشاهده می‌کنیم، در برابر دیدگان ما قرار می‌گیرند. اما امروز قصد داریم تا با مبحثی دیگر آشنا شویم به نام صداهای افزوده یا ‍Augment Sounds . 

یکی از نقاط قوت فیلم‌های موفق موسیقی متن آن‌ها است. این موسیقی به مخاطب کمک می‌کند تا شرایط فیلم را بهتر درک کند و احساساتش بیشتر بر انگیخته شود. اما آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده است که دلتان بخواهد در خارج از سینما هم در حال و هوای فیلم محبوب خود باشید و با قهرمان آن همزاد پنداری کنید؟‍ در چنین مواقعی است که صدای افزوده به کمک ما می‌آید. 

سیستم کار اپلیکیشن های صدای افزوده بدین ترتیب است که از طریق هندزفری، صدا‌های محیط را با موسیقی متنی که در حال پخش است ترکیب می‌کند و این احساس را به شما می‌دهد که در محیط وقوع موسیقی حضور دارید. در حال حاضر دو فیلم معروف inception و Dark knight Rises اپلیکیشن های صدای افزوده خود را برای طرفدارانشان عرضه کرده اند. این دو فیلم که موسیقی آن‌ها از آثار به یادماندنی هنس زیمر است، با اپلیکیشن‌هایشان شما را غرق در رؤیا می‌کنند. جالب است بدانید که موسیقی مربوطه با توجه به وضعیت شما تغییر می‌کند، برای مثال اگر در حال دویدن باشید یک نوع موسیقی و یا اگر در شب از اپلیکیشن استفاده کنید، نوعی دیگر از موسیقی برای شما پخش خواهد شد. 

اگر از کاربران سیستم عامل iOS هستید، می‌توانید اپلیکیشن inception و اپلیکیشن dark knighte rises را به رایگان از اپ‌استور دانلود نمایید و تجربه خود از صداهای افزوده را با ما به اشتراک بگذارید.

افشای بزرگ‌ترین راز بازاریابی کمپانی اپل در دادگاه!

رضا باقرزاده در- 2012-08-07 13:47

کمپانی اپل به موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای در دنیای تکنولوژی دست یافته و دست‌آوردهای آن برای بسیاری از رقبا دست‌نیافتنی است؛ محصولات بی‌نظیر اپل که تلفیق معجزه‌آسایی از هنر و قابلیت‌های تکنولوژیک‌ هستند، چنان در دنیا فراگیر شده‌اند که زندگی و ارتباطات بسیاری از شهروندان کره زمین را هم به‌طور محسوسی تحت تاثیر قرار داده‌اند. 


اما بسیاری از مسائل مرتبط با این غول دنیای فن‌آوری در پرده ابهام است و جهان چیز زیادی درباره آن‌ها نمی‌داند. یکی از بزرگ‌ترین رموز موفقیت اپل در ۳۵ سالی که از تولد آن می‌گذرد، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی است. برگ برنده اپل، که تاکنون ناشناخته‌های زیادی درباره آن وجود داشت.

 

اما حالا فیل شیلر، مدیر بازاریابی اپل که برای پیگیری شکایت از سامسونگ بر سر حق اختراع محصولاتی نظیر آی‌فون و آی‌پد، درگیر دادگاه است، رازی را فاش کرده که پرده از ناشناخته‌ها و نادانسته‌ها پیرامون اپل برمی‌دارد.

معمولا از چند ماه پیش از معرفی و ارائه رسمی هر محصول اپل، بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره آن چنان داغ می‌شود که کسر بزرگی از خبرهای دنیای تکنولوژی در رسانه‌های گوناگون دنیا به آن اختصاص می‌یابد. حتما تا به حال خبرهایی از این دست را دیده‌اید: تصاویر به دست آمده از ‌آی‌فون ۵، پیش‌بینی‌ها درباره آی‌پد جدیدی که قرار است به بازار بیاید و گزارش‌هایی از این دست که دنیای رسانه را تسخیر می‌کند. شاید باور نکنید که همین همهمه رسانه‌ای، مهم‌ترین علت موفقیت اپل در بازاریابی است.

 

 

کمپانی اپل بیش از آن‌که بودجه‌های هنگفت و کلان به تبلیغات تجاری اختصاص دهد، روی تبلیغات غیرمستقیمی از این دست حساب می‌کند؛ دامن زدن به شایعات و همهمه رسانه‌ای درباره محصولات اپل، که هیچ هزینه‌ای در بر ندارد. تاثیر این تاکتیک‌های تبلیغاتی تا حدی است که در سال ۲۰۰۷ پس از معرفی اولین نسل آی‌فون، تا زمان آغاز عرضه آن در بازارهای جهانی، اپل هیچ هزینه‌ای برای تبلیغ آن نپرداخت.

ادامه مطلب ...

سود سرشار اپل از صنعت موبایل در سه ماهه دوم!!!

رضا باقرزاده در- 2012-08-07 13:45

به گزارشgalaxy ریموند جیمز تحلیلگر McCourt مطالعات جدیدی را منتشر کرده است که نشان می دهد اپل یک سود 77 درصدی از صنعت موبایل را در سه ماهه دوم به دست آورده است، برای اینکه متوجه شوید این سود چقدر زیاد است کافی است بدانید که اپل تنها 43 درصد درآمد از صنعت موبایل به دست آورده و این سود عظیم تنها از این مقدار درآمد کم به دست آمده است، این بدان معنی است که از هر 1 دلار سود در صنعت موبایل 77 سنت آن به جیپ اپل رفته است.

 

در مورد دستگاه های تلفن همراه در سه ماهه دوم اپل تنها 6 درصد از سهم گوشی ها و تبلت های فروخته شده را داشته است و این زمانی است که اپل به علت نزدیکی به زمان معرفی آیفون 5 در قله ی فروش آیفون قرار ندارد.

 

 

همینطور McCourt اشاره می کند که فروش دو برابر سامسونگ نسبت به اپل ظاهرا اهمیتی نداشته است زیرا اپل سود بسیار بیشتری به دست آورده است، درست است که سامسونگ در تعداد فروش موبایل صدر نشین است اما در مهمترین قسمت این صنعت یعنی میزان سود حاصله اپل حرف اول را می زند.

 

همچنین در مطالعه اشاره شده است که HP و Dell نیز PC های بیشتری نسبت به Mac فروخته اند اما همان اتفاق در رسیدن سود به اپل از فروش تلفن های همراه  با توجه به فروش کمتر در اینجا نیز تکرار شده است.

حذف اپلیکیشن یوتیوب از iOS6، حرکت به سوی یک آیفون بدون گوگل

رضا باقرزاده در- 2012-08-07 12:42

به نظر می رسد که اپل تصمیم گرفته به آهستگی از تاثیر و نفوذ گوگل بر روی سیستم عامل موبایل خود بکاهد و این حرکت را چندی پیش با اعلام جایگزینی گوگل مپز با نقشه جدید اپل در iOS6 آغاز کرد. 

از ابتدای عرضه آیفون در سال ۲۰۰۷ به عنوان اولین ابزار مجهز به آی او اس، کاربران آن همواره وابسته به غول جستجوی اینترنتی، گوگل بوده اند و سه برنامه مهم مپز, یوتیوب و موتور جستجوی آی او اس توسط گوگل پشتیبانی و تامین می شد. اما اپل با حذف مپز در زمان معرفی آی او اس 6 و اعلام حذف یوتیوب در سیستم عامل موبایل آینده این شرکت، روز به روز از نفوذ گوگل کاسته و عرصه را بر این شرکت در iDevice ها تنگ تر می کند. 

البته پاسخ رسمی اپل در خصوص حذف یوتیوب از iOS6 این گونه بوده است:

زمان مجوز و لایسنس ما برای استفاده از اپلیکیشن یوتیوب در آی او است به پایان رسیده است و کاربران از این پس می توانند از یوتیوب در مرورگر سافاری بهره ببرند. البته گوگل هم در حال کار بر روی نسخه جدیدی از اپلیکیشن یوتیوب برای عرضه در اپ استور است.
ظاهرا همکاری های گوگل و اپل تا حالا بیش از آن که برای اپل درآمد زا باشد، به نفع گوگل تمام شده است . برخی معتقدند که اپل برای یوتیوب و جستجوی گوگل هم برنامه مفصلی همچون مپز اپل تهیه دیده است و تصمیم دارد دست گوگل را از بخش های کلیدی سیستم عامل خود کوتاه کند. البته با توجه به ارتقاء اپلیکیشن یوتیوب گوگل در پلتفرم اندروید و عدم ارتقاء آن در آی او اس طی چند سال گذشته، برخی هم عقیده دارند که با داغ شدن فضای رقابتی این دو شرکت، گوگل دیگر علاقه ای به ادامه این همکاری ندارد و کم کم در حال پا پس کشیدن از iOS است. 

از ابتدا در آی او اس امکان انتخاب مرورگر در اختیار کاربر بود و می توانست از میان گوگل، یاهو و (از سال ۲۰۱۰) بینگ یکی را به عنوان مرورگر ابزار همراه خود انتخاب کند. اما همیشه مرورگر پیش فرض دستگاه، گوگل بوده است و تعداد بسیار کمی از کاربران این تنظیم پیش فرض را تغییر می دهند. حال تصور کنید که اپل تنها با تغییر این پیش فرض از گوگل به بینگ، چه میزان خسارتی را متوجه گوگل خواهد کرد! 

امروز تنها یک رقیب جدی در دنیای اسمارت فون ها iOS اپل را تهدید می کند و پا به پای آن جلو می آید: اندروید. موتور جستجوی پیش فرض آی او اس گوگل است و صاحب اندروید هم گوگل است. به گمانم صورت مسئله کاملا روشن است. مایکروسافت هم امیدوار است که با سیستم عامل ویندوز فون 8 و همچنین تبلت سرفیس این معادله را به هم زده و جای پای خویش را در این بازار باز کند، اما هنوز چندان رقیب جدی محسوب نمی شود. پس تبدیل موتور جستجوی این شرکت (بینگ) به گزینه پیش فرض آی او اس، برای اپل چندان خطری محسوب نمی گردد. 

اما دو دلیل عمده برای عدم انجام این کار توسط اپل وجود دارد: اول اینکه حضور گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض آی او اس، سالیانه بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد برای اپل در پی دارد. مایکروسافت برای تصاحب این جایگاه به نظر می رسد باید پیشنهادات بسیار سنگین تر و وسوسه کننده ای ارائه کند تا شانسی داشته باشد. 

موضوع مهمتر این است که اپل همیشه نگران تجربه خوب کاربر هنگام استفاده از محصولاتش بوده و این موضوع از اولویت بالایی برای آنها برخوردار است. تنها در صورتی ممکن است اپل، بینگ یا هر سرویس دیگری را بر جستجوی گوگل ترجیح دهد که آنها بتوانند تجربه کاربری بهتر یا حداقل هم سطح گوگل را ارائه کنند. 

البته برای روشن شدن همه جوانب داستان، تنها زمان است که به یاری مان می آید و باید صبر کنیم. پیش بینی شما از رویارویی و همکاری های پیدا و پنهان این دو غول دنیای تکنولوژی چیست؟

احتمال عرضه فبلت ۵ اینچی ویژه ورایزن توسط اچ تی سی

رضا باقرزاده در- 2012-08-07 12:40

قبل از این سامسونگ و ال جی تبلت های کوچک و جمع و جوری را عرضه کرده اند که چیزی میان تلفن و تبلت بودند. و به نظر می رسد که اکنون نوبت HTC است که در این بازار عرض اندام کند. شایعات حاکی از عرضه یک ابزار ۵ اینچی توسط این شرکت در آینده نزدیک است که احتمالا از صفحه نمایش با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره می برد. 
با توجه به اطلاعات ثبت شده در سایت GLBenchmark.com می توان گفت که با یک تبلت-تلفن اندرویدی روبرو هستیم که از پردازنده 1.5 گیگاهرتز اسنپ دراگون S4 بهره می برد و سیستم عامل آن نسخه 4.0.4 اندروید بستنی حصیری است. گفته می شود این Phablet برای کار با شبکه موبایل نسل چهارم LTE و ویژه اپراتور ورایزون تولید خواهد شد.