دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.
دنیای فناوری - برخط

دنیای فناوری - برخط

به دلیل بروز بودن وبلاگ از صفحات بعدی نیز بازدید بفرمایید.

گذراندن دوره‌های آموزشی آنلاین رایگان در بهترین دانشگاه های جهان

امین باقرزاده - شنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - 22:45

هزینه‌های آموزش عالی در بسیاری از کشورها سر به فلک می‌کشد. خوشبختانه در دنیای ارتباطات کنونی برای بسیاری از خدمات گران‌قیمت و کمیاب، جایگزینهایی وجود دارد که هر چند به کیفیت اصل خود نیست ولی می‌تواندبسیار راهگشا باشد. هم اکنون پورتالها و سایتهای موفقی در حال فعالیت در زمینه آموزش وجود دارند که توانسته‌اند دوره های پیشرفته و کاربردی بعضی از دروس را در اختیار مشتاقان قرار دهند. ممکن است با استفاده از سایت‌های آنلاین و تحصیلات مجازی نتوانید مدرک تحصیلی دریافت کنید ولی مطمئنا اگر هدفتان یادگیری باشد، در این زمینه موفق خواهید شد. در این مقاله تصمیم داریم به مهمترین این سایت‌ها و خدماتشان اشاره‌ای داشته باشیم.

 در ادامه با ما باشید.

 

رسیدن به مراتب عالی در رشته‌های دانشگاهی و علوم متفاوت بسیار قابل تقدیر است ولی گاهی به دلیل هزینه‌های بالای آن، امکان تحصیل در درجات عالی مهیا نمی‌شود.

دسترسی رایگان اینترنتی به مطالب درسی، یک دهۀ قبل توسط مؤسسه فناوری ماساچوست میسر شد و به مرور زمان مؤسسات آموزشی در سراسر جهان از این الگو تبعیت کردند.

بدین ترتیب امروزه، صدها کالج و دانشگاه مواد درسی و تجربیات تعاملی آموزش را به صورت رایگان ارائه می‌کنند. بعضی از بهترین دانشگاه‌های آمریکا، از جمله دانشگاه استنفورد و مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، در یک طرح آزمایشی، واحدهای درسی رایگانی را از طریق اینترنت ارائه می‌دهند تا هزاران دانشجوی باانگیزه در سراسر جهان بتوانند از این فرصت برای آموختن مهارت‌های پیشرفته استفاده کنند.

پیشرفت‌های اخیر در فناوری ویدیو، شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای صوتی تصویری و تعاملی به دانشگاه‌ها این امکان را می‌دهند تا این دوره های درسی گستردۀ اینترنتی را به عنوان راهی برای رساندن امکان تحصیل به مخاطبان گسترده با هزینۀ ناچیز یا بدون هزیه ارائه کنند.

اگر شما از جمله کسانی هستید که به نام و مدرک این موسسات نیازی ندارید و صرفا جنبه آموزشی آنها برایتان مطرح است و یا اینکه مشتاقید تا از نحوه ارایه و نکات آموزنده درس های ارایه شده در بهترین دانشگاه های جهان با خبر شوید می‌توانید آنها را از طریق دنیای مجازی و اینترنت دریافت کنید. تعدادی از پورتال‌های موفق در این زمینه که رشته‌های متنوعی از ریاضی گرفته تا جانور شناسی را پوشش می دهند خدمتتان معرفی می کنیم:

MIT OpenCourseWare

MIT از اولین گروه‌های ارائه‌دهنده منابع آموزشی رایگان است که اطلاعاتش را نزدیک به ده سال در اختیار عموم قرار داده است. دانشجویان اینترنتی دانشگاه MIT مدرکی از دانشگاه کسب نخواهند کرد و در عین حال هیچ تماسی نیز با آن نخواهند داشت اما بدون حضور یافتن در این دانشگاه که در ماساچوست آمریکا قرار گرفته است، امکان یادگیری رشته‌های مختلف آن را خواهند داشت. تمامی محتوای دروس ارایه شده در این دانشگاه بر روی سایت قرار می گیرد و تا حد امکان تلاش گردیده که کیفیت محتوای مطالب و ویدیو ها خوب باشند.

دانشجویانی که در دوره‌های آنلاین شرکت می‌کنند به لحاظ دسترسی به محتوا هیچ تفاوتی با دانشجویان ثبت‌نام کرده ندارند و در حقیقت مطالبی که برای اشتیاق دانشجو به بیشتر آموختن در این دوره‌ها گنجانده شده است بسیار جذاب‌تر و وسیع‌تر از آن‌چیزی است که در دانشگاه ارائه می شود.

Coursera

سایت Coursera دوره‌های خود را به صورت رایگان و با کیفیت قابل قبول در اختیار عموم قرار می‌دهند. کلاس‌های آموزشی این سایت بین 4 تا 12 هفته طول می‌کشد و از طریق موسسات معروفی نظیر دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، استنفورد، میشیگان و پرینستون حمایت می‌شود. علاوه بر کلاس‌ها و دوره‌های سنگین این سایت در رشته هایی نظیر کامپیوتر، کلاس‌های جذاب دیگری مانند تاریخ جهان، اقتصاد و... نیز در این سایت برگزار می‌گردد.

Academic Earth

سایت Academic Earth به عنوان بخش آکادمیک و دانشگاهی پورتال Hulu مطرح بوده و توانسته مجموعه‌های رایگان و متنوعی از سخنرانی‌های علمی و کلاس‌های دانشگاهی را از دانشگاه‌های متنوع جمع‌آوری کند. این سایت تلاش دارد برای هر شخص، پیشنهادات مفیدی را ارایه دهد و بدین ترتیب روشی متفاوت را نسبت به دیگر سایت‌ها در این زمینه در پیش گیرد. این سایت به تازگی در اختیار Ampush Media قرار گرفته است ولی به نظر نمی‌رسد که فعلا تغییری در نحوه دسترسی به منابعش اعمال کند.

iTunes U

با اینکه همه ویژگی‌های iTunes U اپل رایگان نیست ولی حجم بالایی از منابع و مدیا از طریق برنامه iTunes U در دسترس است. بسیاری از مدارس از برنامه یا نرم افزار iTunes U برای ساخت محتوا برای دانش آموزان خود استفاده می‌کنند. بعضی از محتواهای ایجاد شده توسط این نرم افزار به طور رایگان و برخی دیگر از طریق پرداخت هزینه در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

Textbook Revolution

سایت Textbook Revolution توسط خود دانشجویان اداره می‌شود و منابع آموزشی و کتاب‌های رایگان بسیاری در آن موجود است. هر چند که این سایت از نظر طراحی کمی ضعیف به نظر می‌رسد و شاید در نگاه اول نتواند پتانسیل خود را به مخاطبان نشان دهد ولی اگر به دنبال یک برنامه آموزشی یا یک کتاب رایگان هستید، این سایت یکی از بهترین انتخاب‌های پیش‌روی شما خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.